Recensie “Nachtgeluiden”

Linda~ Als wij hier in huis ergens wel gelukkig van worden dan zijn het spelletjes, knutselen en het lezen van boeken. Maar dat wisten jullie vast al als je ons al een tijdje volgde. Boeken zorgen er namelijk altijd voor dat we ons meteen een stuk beter voelen. Bijvoorbeeld wanneer we verdrietig zijn, wanneer we ons niet zo lekker voelen, wanneer het buiten te koud is of gewoon omdat we zin hebben om een boek te lezen. Het ene boek is het andere niet en sommige boeken nemen ons op avontuur ver weg terwijl anderen ons de schoonheid laten zien van de natuur hier om de hoek. Onze kinderen, hun nichtje en neefje kun je altijd blij maken met een wandeling in de bossen. Tijdens elke wandeling zien ze wel iets bijzonders want schoonheid zit nu eenmaal in de kleine dingen. Vooral de afgelopen tijd hebben we dat allemaal nog meer weten te waarderen dan dat we allemaal al deden. Het is dat de kinderen allemaal nog te klein zijn voor nachtelijke wandelingen maar wist je dat niet elk dier ’s nachts slaapt? Je zou je er over verbazen als je ontdekt welke dieren juist ’s nachts op pad gaan. De kinderen wisten al wel dat uilen ’s nachts leven maar dankzij het volgende boek merken ze dat er wel meer dieren zijn die ’s nachts op zoek gaan naar eten. Ik neem jullie mee om te laten zien wat voor een bijzonder boek we dit keer ontvangen hebben.

Nachtgeluiden

Soms denk ik wel eens dat we heel wat bijzondere boeken ontvangen hebben want het is al een heel aantal dat we gekregen hebben. Gelukkig houden we ze ook niet allemaal zelf maar delen we ze gezellig met andere kinderen zodat we er allemaal plezier van hebben. We hebben al verschillende zoekboeken ontvangen, we hebben prentenboeken gekregen in allerlei soorten, maten en thema’s. Daarnaast hebben we nog pop-up boeken gekregen en zelfs boeken met flapjes die overigens op elke leeftijd nog magisch schijnen te zijn. Dit keer hebben we een heel speciaal boek gekregen, namelijk met geluiden. Zoals ik al zei slaapt niet elk dier ’s nachts en dit boek neemt je mee op een bijzonder avontuur. Dankzij het boek Nachtgeluiden word je meegenomen tijdens een wandeling door je tuin. Hoewel het boek donker is, is het allesbehalve saai. De warmte van de huizen straalt van de pagina’s af en op elke pagina word je getrakteerd op een geluid. Door het boek heen staan namelijk 10 verschillende geluiden van dieren en andere geluiden die te maken hebben met de vallende nacht. Eva vindt de pagina met de nachtvlinders erg mooi vanwege de feestverlichting. Als je je ogen dicht doet hoor je de geluiden nog beter en kun je je helemaal inleven in het moment. De uil is ook nog wakker en dat is heel bijzonder om te horen aangezien wij deze nog nooit live gehoord hebben. Toch vinden Lucas en Eva de zingende nachtegaal het mooist en geef ze eens ongelijk. De vogel zingt een prachtig lied terwijl je ondertussen de sterren op de pagina kunt tellen. Maar heb je ook al eens het geluid gehoord van een egeltje dat rondsnuffelt, of van de vos die op jacht gaat? Het boek is een bijzonder exemplaar en zorgt voor een rustig verhaal voor het slapen gaan, hier moet je toch wel mooie dromen van krijgen.

Nachtgeluiden is onder andere te koop bij Bruna.

Auteur: Geraldine Cosneau

ISBN: 9789002272523