Recensie “Stink AVI’s”

Linda~ Lezen is voor elk kind anders en iedereen ervaart lezen op een eigen manier. Het ene kind is dol op lezen en spit het ene boek na het andere door. Voor een ander kind is lezen een regelrechte ramp en bijna een straf te noemen. Eva vindt lezen geweldig en dat heeft ze van geen vreemde. Vroeger verslond ik het ene boek na het andere en de boeken konden niet aangesleept worden. Gelukkig waren we lid van de bibliotheek en die was gelukkig niet heel ver weg en dus had ik altijd voldoende leesvoer om me heen. Eva vindt het super dat we met regelmaat nieuwe boeken binnen krijgen. Lucas lijkt qua lezen wat meer op zijn vader en heeft er iets meer moeite mee. Hij vindt het geen ramp maar hij staat er niet echt om te springen. Vooral niet als het weer is om buiten te gaan spelen. Dan is hij liever met zijn vriendjes en vriendinnetjes op pad om hutten te bouwen of lekker samen steppen. Samen met school heeft hij de keuze gemaakt om deel te nemen aan slingerlezen. Sowieso is het de bedoeling dat alle kinderen elke dag minimaal 15 minuten lezen maar met slingerlezen doe je dat samen. Je kunt het op een paar manieren aanpakken maar het komt er op neer dat hij beter leert lezen. Het is dan wel prettig dat je boeken hebt die je interessant vindt om het lezen zo nog leuker te maken. Nou, ik kan je vertellen dat we nu een boek hebben gekregen dat een schot in de roos is. Hij lag helemaal dubbel van het lachen tijdens het lezen van dit boek. Zelfs voor volwassenen is het om te gieren.

Stink AVI’s

Lucas en Eva zijn een duo die we al vanaf het begin, dus tijdens de zwangerschap, draakjes noemden en later ‘partners-in-crime’. Ze zijn niet anders dan dat wij vroeger waren en dus hebben zij ook de fase dat poep en plas en alles wat nog meer smerig is leuk is. Met dit boek kunnen ze vooruit want dit boek staat bomvol grappige verhalen over allerlei vieze dingen. Zodra je het boek open doet staat de binnenkaft vol met drollen dus daar begint het al mee. Dan kun je zien dat het boek duidelijk verdeeld is en oploopt in AVI-niveaus. De niveaus lopen van AVI M3 tot en met AVI E4 dus het boek groeit echt met de kinderen mee. Dat vind ik een groot voordeel van dit boek. Speciaal voor Eva staan er verschillende moppen in het boek dus ook zij kan naar hartenlust lezen in dit hilarische boek. Lucas vindt de verhalen over scheten fantastisch en krijgt er maar geen genoeg van. Naast de verhalen staan er leuke doe-activiteiten en vragen in zoals ‘Wat doe jij?’. Je krijgt dan een vraag voorgelegd waarna je enkele antwoorden ziet. Wat zou jij in de meest gênante situaties doen? De verhalen in het boek gaan over de meest smerige onderwerpen zoals Het Schetenkoor. Wat ik een pluspunt aan het boek vind zijn de leuke weetjes die verspreid staan door het boek zoals dat er mensen beroemd zijn geworden door hun scheten. Wie had dat kunnen denken? Tot slot vind je er het recept om je eigen nepsnot te maken en geven ze tips voor de ultieme boekbespreking waar de juf of meester vast op zit te wachten 😉 Bij je klasgenootjes zul je in elk geval punten scoren.

Stink AVI’s is onder andere te koop bij kinderboeken.nl.

Auteur: Jette Schröder

Illustraties: Heleen Brulot