Recensie “Expeditie natuur”

Linda~ Het is eind juni en gelukkig zijn we al een aantal keer getrakteerd op iets beter weer. Om vervolgens weer kei hard weggeregend te worden maar dat even terzijde. Lucas en Eva zijn echte buitenkinderen en dat was ik vroeger gelukkig ook. In een tijd waarin steeds meer mensen achter de schermen te vinden zijn, ikzelf ben daar ook regelmatig schuldig aan tot mijn grote frustratie, is het belangrijk om weer naar buiten te gaan. Maar hoe hou je het buiten leuk want niet elk kind gaat graag naar buiten. Onze kinderen weten zich buiten altijd wel te vermaken want samen met een aantal kinderen uit de straat of uit hun klas gaan ze graag op avontuur. Ze waren altijd al dol op de natuur maar helemaal sinds ze bij de scouting zijn. Het is zo leuk en leerzaam dat ze er elke week met veel plezier naartoe gaan. Toch verbaast het me dat veel kinderen zo weinig weten over de natuur maar waarom is dat? Vinden ze het niet leuk of is het omdat wij als volwassenen zelf vaak te weinig tijd nemen om te genieten van de schoonheid van de natuur? Er valt zoveel te ontdekken in de natuur zonder dat je daar eigenlijk bij stil staat. Sarah Devos kennen sommigen van jullie misschien al van haar eerdere boeken Het bosboek, Het zeeboek, Het ruimteboek en Het hemelboek (verwacht mei 2021). Zij trekt er graag op uit met haar dochters en omdat dat niet altijd even geweldig ging bedacht ze tips om het juist weer leuk te maken. Ik laat jullie zien dat dit boek een echte musthave is voor iedereen die er graag eens wat meer op uit wil trekken zonder gezeur en gemopper.

Expeditie natuur

Ik ben als een kind zo blij als ik het boek voor het eerst in mijn handen heb. Als ik een natuurboek zie met ringen dan weet ik dat het ontzettend handig is en dat we het heel vaak zullen gebruiken. Het boek valt namelijk niet dicht als je er mee op pad gaat en dat hebben we nodig. Dit boek staat vol met 52 zoektochten waarmee je de natuur beter leert kennen op een leuke manier. Nou ja, 51 tochten dan want Sarah is heel benieuwd naar je eigen creatieve speurtocht want je mag er immers zelf ook een bedenken. Zoals ik al zei weten Lucas en Eva altijd wel iets te vinden en wandelen met hun is nooit saai. Zij zien dingen die ik niet eens zie en niet omdat ik ze niet wil zien. Zij kijken op een bijzondere manier die ik graag van ze zou leren hoewel ik vroeger ook kind ben geweest. Ik lig al helemaal dubbel van het lachen bij een van de eerste tochten. Deze heet namelijk de “Jakkiebakkietocht” Tijdens deze tocht ga je op zoek naar de meest smerige dingen zoals iets dat rot is, zwerfvuil, iets plakkerigs en vogelkaka. In onze buurt ligt nogal veel poep en vogelpoep dus die hadden we zo gevonden. Maar nu de rest nog en dat valt niet altijd mee. Wel is het zo dat de kinderen ontzettend veel lol hebben waardoor ik merk dat ik er zelf ook heel enthousiast van word. Ineens willen er meerdere kinderen komen spelen om samen op pad te gaan. Want wat is er nu leuker dan speuren naar viezigheid? Toch zijn er naast deze toch nog vele andere leuke zoals “Blaadjes zoeken” waarbij je de verschillende bladeren leert herkennen. De tocht waar ik de meesten punten mee scoor is toch echt “Gluren bij de buren” aangezien we dat voorheen ook al regelmatig deden. Daarbij ga je op zoek naar kriebelbeestjes. En laten de kinderen in de buurt daar nu dol op zijn! Tijdens de verschillende tochten in dit boek leren kinderen spelenderwijs heel veel. En doordat het op een leuke manier gebeurt blijft de informatie veel langer hangen. Voor elk seizoen zijn er de meest uiteenlopende tochten en je kunt zoveel met dit boek. Je kunt er voor kiezen om de vellen te kopieren en te lamineren, je kunt ze uit het boek scheuren als je ze gedaan heb. Je kunt het helemaal aanpakken zoals dat bij jou en je gezin past. Wel is dit boek de cadeautip van dit moment waar hier ga je 100% zeker mee scoren.

Expeditie natuur is onder andere te koop bij Bruna

Auteur: Sarah Devos

ISBN: 9789002272912