Recensie “Onze octopus”

Linda~ Je hebt er soms van die boeken bij die weinig introductie nodig hebben maar omdat jullie dat van me gewend zijn heb ik ook dit keer weer een persoonlijk verhaaltje. Elk kind heeft zo z’n favoriete dier en waar kinderen normaal als lievelingsdier een hond of kat hebben, vooruit misschien nog een tijger, heeft neefje Sem al een hele tijd een bijzonder dier waar hij dol op is. Hij is namelijk helemaal verzot op octopussen. Het is eigenlijk hilarisch want waar hij soms best lastig te verstaan was sprak hij het woord octopus al heel vlug vlekkeloos uit. Je weet niet wat je hoort als je een kind van net 2 jaar octopus hoort zeggen. In elk boek waar je er een kan vinden weet hij ze er feilloos in een mum van tijd uit te vissen. Ja ja, leuke woordspeling he. Die schudde ik zo uit mijn mouw terwijl ik de recensie schreef. In elk geval krijg ik met enige regelmaat persberichten en nieuwsbrieven met boeken die verwacht worden. En zo kwam het dat ik ineens dit boek tegenkwam in een van de berichten. Ik hoefde er dan ook geen moment over na te denken dat dit boek een schot in de roos zou zijn voor neefje Sem. En dat beoordeelde ik alleen maar aan de hand van de kaft want meer had ik nog niet gezien. Ik had niet kunnen voorzien dat hij nog enthousiaster kon worden over een boek. Hieronder kun je lezen waarom en dan weet ik zeker dat jij ook niet kunt wachten om het boek te lezen.

Onze octopus

Wauw, maar echt wauw! De kleuren van de kaft springen er gewoon uit, vooral de octopus waardoor je niet om hem heen kan. De octopus is namelijk neon oranje van kleur en dus werkelijk adembenemend. Op een gewone dag, een dag net zoals alle andere dagen valt het buurvrouw Posthumus ineens op dat er een octopus op het dak zit en daar is ze alles behalve blij mee. Een octopus op het dak? Dat kan toch gewoon niet en zal ongetwijfeld voor problemen gaan zorgen. Neefje Sem kijkt zijn ogen uit als de brandweer probeert om hem van het dak te spuiten. Wat wil je nog meer, de brandweer en een octopus in 1 boek. Als dat niet helpt komen de mensen er achter dat het best handig kan zijn, zo’n octopus op het dak. In het boek kun je zien waar je zo’n octopus allemaal voor kunt gebruiken. Het is hartverwarmend om te zien hoe er een vriendschap ontstaat tussen de octopus en de mensen. Eigenlijk zou iedereen in de stad wel zo’n handige octopus willen hebben, behalve dan de bakker want die wilde liever een pijlstaartinktvis. Maar op een dag was de octopus gewoon verdwenen, weg, foetsie! Maar op een nacht hoorden de mensen een vreemd geluid. En wat er dan gebeurt… Het verhaal is fantastisch om te lezen en ook voor kinderen is het een boek dat makkelijk te lezen is. De illustraties in het boek zijn werkelijk prachtig en de octopus schittert op bijna elke pagina vanwege zijn felle neon kleur. Neefje Sem roept uit enthousiasme op elke pagina en snapt er niets van dat de octopus ineens weg is. Met dit boek ga je zeker punten scoren bij iedereen die dol is op felle kleurtjes en bijzondere huisdieren.

Onze octopus is te koop bij Bruna.

Auteur: Peter Bently

Illustraties: Steven Lenton