Recensie “Zomer-trilogie” van Jenny Han

Linda~ De zomervakantie, wat kijk ik daar naar uit ondanks dat we al best veel thuis hebben gezeten. Het klinkt erg cliché maar ik heb in deze bijzondere tijd geleerd om meer tijd aan mezelf te besteden. Dat wordt ook steeds makkelijker aangezien de tweeling natuurlijk steeds wat ouder wordt en nu ze 7,5 jaar zijn trekken ze er regelmatig op uit met vriendjes uit de straat en klasgenootjes. Verder zitten ze bij de scouting dus elke vrijdagavond zijn ze van 19.00 tot 21.00 onder de pannen. Ze vinden het maar wat gezellig daar, vooral omdat een derde van de Welpengroep bestaat uit klasgenootjes. In de tijd plan ik vaak een bezoekje in aan vrienden of familie zodat ik zeker op tijd terug ben om ze weer op te halen. Maar sinds enkele maanden merk ik hoe erg ik het gemist heb om tijd voor mezelf te nemen door met een boek te gaan zitten. Heerlijk vind ik het om gewoon eens even te “niksen” met een kop koffie of thee erbij. Vooral op dagen dat mijn energielevel tot onder het vriespunt daalt is een boek het perfecte vluchtplan. Ondanks dat ik voor ons blog heel vaak kinderboeken recenseer zijn er voldoende boeken die mijn aandacht trekken maar die vallen onder de categorie Young Adult. Enkele weken geleden kreeg ik een nieuwsbrief en mijn oog viel meteen op een nieuwe serie boeken: De zomer-trilogie van Jenny Han. De kaften van de boeken zorgden ervoor dat ik eigenlijk al niet kon wachten om ze te lezen.

De zomer waarin alles veranderde

Zoals ik al zei vond ik de kaft van het boek geweldig om te zien. Als ik zo’n boek in de boekhandel zie staan pak ik het om eens te lezen waar het over gaat. Dit soort boeken zorgen er voor dat ik even kan ontsnappen aan de drukte en spanningen van de maatschappij. Hoewel ik een hele snelle leer ben, al vanaf het moment dat ik echt kon lezen verslond ik boeken bij het leven, krijg ik niet elk boek zomaar weggewerkt. Dit boek is het eerste deel van de trilogie en mijn ogen vlogen over de pagina’s. Er waren momenten bij dat ik nog “even” wilde lezen en uiteindelijk merkte dat het al veel later was dan ik wilde. Volgens mij had ik het boek binnen 3 dagen uit en het lag er zelfs aan dat ik nog andere opdrachten tussendoor had. Anders had ik het vast in 1 ruk uitgelezen. Het boek brengt je helemaal in de vakantiesfeer en hoewel je niet hoeft na te denken terwijl je leest is het niet zo dat alles voorspelbaar is. De hoofdpersoon Belly had een zus van mij kunnen zijn aangezien ze dol is op de zomer en het strandhuis waar ze elke zomer naartoe gaan. Dat heeft een reden want ook de beste vriendin van haar moeder, Susannah komt elk jaar naar het strandhuis samen met haar 2 zoons, Jeremiah en Conrad. De 2 jongens zijn niet alleen haar beste vrienden, ze zijn haar liefdes en alles daar omheen. Elke zomer in het strandhuis is hetzelfde tot deze zomer. Belly wordt namelijk 16 en ze hoopt dat het een speciale zomer gaat worden. Dat wordt het zeker, maar absoluut niet op de manier dat ze gedacht had. Alles verandert en zal nooit meer hetzelfde zijn.

Een zomer zonder jou

Nadat ik het eerste deel had gelezen kon ik niet wachten om verder te gaan in het tweede deel. In het eerste boek kon je lezen dat de afgelopen zomer totaal anders is verlopen dan iedereen verwacht had. Dat kwam onder andere door het feit dat de moeder van Conrad en Jeremiah ernstig ziek werd. Helaas kan Conrad hier niet mee omgaan waardoor hij een muur optrekt voor iedereen. Op een dag verdwijnt hij tot grote schrik van Jeremiah en hun vader. Jeremiah belt Belly en vraagt haar om hulp. Samen staan ze voor de moeilijke taak om op zoek te gaan naar Conrad en hem weer naar huis te krijgen. Dit boek is net als het vorige onwijs leuk en alles behalve voorspelbaar. Het boek leest erg prettig en het is dan ook lastig om het boek weg te leggen. Ondanks de ellende die het drietal meemaakt kom je toch in de zomerse sferen. Vriendschap en liefde ligt heel dicht bij elkaar maar wat als je ze allebei dreigt te verliezen?

Zomer voor altijd

Hoewel de eerste 2 boeken al ontzettend spannend waren spant het derde deel echt de kroon. Conrad gaf aan dat Belly echt voor zijn broer moest kiezen en dat deed ze. Jeremiah en Belly zijn dolgelukkig en het is alsof het altijd zo heeft moeten zijn. Dan gebeurt er iets en begaat Jeremiah een grote fout, hoe moet dat verder? Dat zorgt er voor dat Belly na gaat denken over haar leven en over haar liefdes. Is ze namelijk wel over Conrad heen? Volgens Taylor zal ze hem namelijk nooit helemaal los kunnen laten. In dit laatste deel gaat Belly op zoek naar antwoorden en daar moet ze heel wat voor doen. Hoe gaat het verder en hoe zal de toekomst eruit zien voor dit drietal? Deze serie is er echt een om van te houden en is bijna niet weg te leggen. Het is dan ook het ultieme cadeau voor jezelf of voor een ander deze zomer.

De zomer waarin alles veranderde is onder andere te koop bij Boekenwereld.

Auteur: Jenny Han

ISBN: 9789048858866