Recensie “Een jaar met Wifi”

Linda~ Vriendjes en klasgenootjes vragen wel eens waarom Lucas en Eva geen huisdier hebben. Het is niet zo dat ik dat niet gezellig vind of niet van dieren houd, integendeel. Bij ons is een huisdier nu eenmaal niet praktisch. Ten eerste omdat ik allergisch ben voor haren en veren dus dat gaat hem al niet worden. Ten tweede is het zo dat als ik opgenomen word in het ziekenhuis ik al oppas moet regelen voor de kinderen en ik anderen niet ook nog eens op wil zadelen met een huisdier. Op goede dagen kan ik best een hond uitlaten maar op mindere dagen gaat dat nu eenmaal niet. En ik ben heel eerlijk, ik zou alleen een mooie dag uitlater zijn want ik word er niet vrolijk van om extra naar buiten te moeten in de regen en de kou. Dan zul je met mijn geluk net zien dat die hond tijd genoeg heeft. Nu kunnen we de deur dicht trekken en lekker een dagje weg gaan of op vakantie wanneer het weer kan zonder opvang te regelen voor een huisdier. Gelukkig zijn er vriendjes genoeg die wel huisdieren hebben dus knuffelen kunnen ze toch wel. Huisdieren zijn erg belangrijk voor kinderen die ze wel hebben, belangrijker nog dan alle schermen bij elkaar. Het lijkt misschien niet zo maar toch is dat echt. Daar komen ook de 3 broers uit het volgende boek achter.

Een jaar met Wifi

Om eerlijk te zijn was ik al verkocht bij de titel aangezien het meteen een lach op mijn gezicht tovert. Ik bedoel, een jaar met Wifi, ik ging me meteen afvragen wie Wifi zou zijn en dat is de bedoeling. Wifi is een hond maar niet zomaar eentje. De 3 broers Zen, Lom en Jip wilden heel graag een hond. Het liefst wilden ze een Husky maar papa had al uitgelegd dat dat niet kon. En dus kwam er een andere hond maar ze moesten wachten. En deze familie heeft een hekel aan wachten. Uiteindelijk kwam Wifi in het gezin en in het boek wordt verteld hoe ze aan deze toepasselijke naam komen. Wifi is net als de gewone wifi onmisbaar in het leven. In tegenstelling tot veel honden in boeken is deze hond echt, hij heeft een eigen TikTok- en Instagramaccount. Hoewel hij uit Nederland komt is het zo dat hij in een Belgisch gezin gaat wonen en daar starten de problemen al. Wifi kent geen Belgisch. Dus in een van de 25 hilarische en liefdevolle verhalen gaat Wifi Belgisch leren en jij leert met hem mee. Lucas en Eva vinden het verhaal dat Wifi het huiswerk heeft opgegeten geweldig, vooral omdat dat een van de meest verzonnen smoesjes van kinderen is. Aan de andere kant vonden ze het verhaal hilarisch waarin Wifi een cadeautje voor de juf had. Volgens mij kun je wel raden wat voor cadeau. Het boek is helemaal up tot date dat wil zeggen dat ook de coronatijd erin verwerkt is. Ondanks alles blijft het een ontzettend vrolijk boek wat laat zien dat geluk in de kleinste dingen zit als je er maar voor open staat. Eigenlijk zijn de titels van de hoofstukken al reden genoeg om dubbel te liggen van het lachen en zo is ook de rest van het boek. Het leest makkelijk weg en de kinderen krijgen geen genoeg van de avonturen van Wifi. Het is niet alleen leuk om zelf te lezen maar ook zeker geschikt om voor te lezen want die gekke, lieve Wifi beleeft toch veel avonturen. Het boek bevat zo ontzettend veel herkenbare momenten en situaties zodat het een boek is om van te houden.

Een jaar met Wifi is onder andere te koop bij Boekenwereld.

Auteur: Brenda Froyen

ISBN: 9789002273940