Recensie “Verlegen Vliertje”

Linda~ Onze kinderen zijn met boeken opgegroeid en kregen ze op de meest bijzondere momenten. Hun eerste boek kregen ze al voor ze geboren waren want het was een kraamcadeau. Dat was het boek Wie heeft er op mijn kop gepoept? Het gaat over een kleine mol die dus wil weten welk dier er op zijn kop gepoept heeft. Inmiddels zijn ze 7,5 jaar en het boek zorgt nog altijd voor hilarische momenten. Dan kun je zeggen dat het boek z’n geld heeft opgebracht. Ook kregen de kinderen als we vakantie hadden van mijn moeder, maar ook van mijn ooms en tante een vakantiepakket zoals mijn zus en ik dat vroeger ook kregen voor elke zomervakantie. In een van de eerste pakketten die ze van mijn moeder kregen zat voor Lucas en voor Eva een prentenboek in. Het grappige is dat deze boeken pas enkele maanden geleden naar mijn zus zijn gegaan. Elke vakantie gingen deze “vakantievoorleesboeken” mee en werden ze elke avond voorgelezen. Het ene boek ging over een lieveheersbeestje dat Lieve heette en het andere boek ging over een konijn dat Noppes heette. Ze kregen nu eenmaal geen genoeg van deze boeken en ik wed dat ik elk boek minimaal 100 keer gelezen heb en dat is dus niet overdreven. Tegenwoordig heeft elk van de kinderen een voorkeur voor favoriete hoofdpersonen of -dieren en bij Eva is dat een konijn of een poes. Ze vindt het geweldig om over dieren te lezen. Lucas vond het lieveheersbeestje leuk omdat zijn favoriete knuffel ook een lieveheersbeestje is. Nichtje Tess heeft een konijn als knuffel en dus is zij net als Eva verzot op verhalen over konijnen want haar Snuffie beleeft namelijk ook graag avonturen. Het volgende boek vindt Tess dus helemaal fantastisch om naar te luisteren.

Verlegen Vliertje

Het verhaal gaat over Vliertje en zoals de titel al zegt is Vliertje een heel verlegen konijntje. Ze woont niet in een holletje of een huis maar in een verlaten brievenbus. Ze gaat niet graag naar buiten maar blijft liever binnen om te tekenen. De buitenwereld vindt ze niets vanwege de drukte van spelende kinderen, de natte regen en ga zo maar door. Nee, Vliertje blijft liever thuis. Tot er op een dag ineens een brief binnen komt vallen. Blijkbaar is er iemand die niet weet dat deze brievenbus al lang niet meer geleegd wordt. Dan staat ze voor een dilemma want ze wil eigenlijk niet naar buiten maar als ze dat niet doet wordt de brief nooit bezorgd. En het is wel een hele speciale brief want hij is geschreven door het jongetje Theo en de brief is bedoeld voor de maan. Vliertje besluit dapper te zijn en de brief voor Theo te gaan bezorgen bij de maan. Lukt het Vliertje om de reis af te leggen en de brief op tijd te bezorgen? Het verhaal is hartverwarmend en gaat onder andere over verlegenheid, empathie en vriendschap. Het boek leest ontzettend makkelijk weg en de kinderen blijven geboeid naar het verhaal luisteren. De illustraties zijn werkelijk adembenemend, dat vinden de kinderen ook. Het is een boek om van te houden en we kunnen het iedereen aanraden om eens te lezen.

Verlegen Vliertje is onder andere te koop bij Bruna.

Auteur: Cat Min

ISBN: 9789002274015