Recensie “Groot gluurboek mijn lichaam”

Linda~ Onze kinderen groeien net als alle kinderen nog sneller op dan je soms zou willen. Toch is er iets anders bij de opvoeding van de kinderen. Zij groeien namelijk op met een chronisch zieke ouder en daar komt toch best wel wat bij kijken. Ik prijs me ontzettend gelukkig met ze want ze zijn echt heel makkelijk en dat kunnen de mensen in onze omgeving beamen. Vanaf het moment dat ze het konden wilden ze me bij allerlei klusjes helpen zonder dat ze in de gaten hadden wat er speelde. Ik was namelijk al ziek voordat de kinderen geboren werden en het voordeel daarvan is dat zij nu eenmaal niet beter weten. Zij hebben me niet “gezond” gekend om het zo maar te zeggen. Waarin zij niet verschillen van veel andere kinderen is dat ze erg leergierig zijn en daarbij wordt het menselijk lichaam niet overgeslagen. Ze vinden het erg interessant om te zien hoe het er allemaal uitziet. Het liefst zouden ze ter plekke met operaties meekijken maar dat gaat nu eenmaal niet. Dus ik zeg altijd dat ze dan goed moeten leren als ze arts willen worden en dat ze dan later zelf misschien wel mogen opereren. Tot die tijd leren ze dingen via internet en via boeken. Boeken hebben we inmiddels al een heel aantal, ook wel in het thema van het menselijk lichaam. Zoals ik jullie wel vaker vertel heb ik soms het idee dat ik de meest bijzondere boeken wel gezien heb. Toch heb vandaag weer een exemplaar in handen die heel speciaal is en dat ga ik met jullie delen. De kinderen zijn in elk geval razend enthousiast.

Groot gluurboek mijn lichaam

Het boek doet zijn titel eer aan want het is een vrij groot en dik boek maar dat moet ook wel want het zit vol verrassingen die de ruimte nodig hebben. Lucas en Eva zijn op een leeftijd dat ze niet alleen de lichaamsdelen kennen maar dat ze ook de functies willen weten van bepaalde lichaamsdelen en organen. Vooral nu ze steeds meer het besef hebben dat ik ziek ben en andere mensen om ons heen ziek zijn willen ze weten waarom. Welk lichaamsdeel of orgaan is ziek en wat heeft dat voor gevolgen? De pagina’s van het boek zijn gemaakt van stevig karton zodat ze goed vast te pakken zijn en tegen een stootje kunnen. Geen enkel onderwerp wordt overgeslagen. In het boek beginnen ze even bij de basis waarin ze laten zien hoe bijzonder je lichaam eigenlijk wel is. Ze laten zien waaruit je lichaam allemaal bestaat om vervolgens op elk deel van het lichaam in te gaan. En dan heb ik het over het skelet, de spieren en pezen maar bijvoorbeeld ook het hart en het bloed. Dat hoofdstuk vinden Lucas en Eva geweldig en heel interessant om te zien. De spijsvertering levert natuurlijk weer sterke verhalen op over poep, dat konden we verwachten natuurlijk. Dat er cellen zijn wisten de kinderen al wel maar wat doen deze cellen dan precies voor je? De voortplanting wordt in dit boek ook niet overgeslagen en wordt op een nette manier besproken zonder dat er over seks besproken wordt dus geen zorgen dat je “aparte” plaatjes in het boek gaat zien. Het hoofdstuk dat voor ons van belang is gaat over de hersenen en de zintuigen omdat daar wat probleempjes zijn bij mij dankzij de cyste in mijn hersenen. Dit boek legt natuurlijk niet alles over mijn hersenen uit maar geeft ons wel handvaten om het uit te leggen. Het boek bevat 4 bijzondere vergrootglazen die je over de pagina kunt bewegen om alles nog beter te bekijken. En dat is toch wel het meest verrassende element van dit bijzondere boek.

Groot gluurboek mijn lichaam is onder andere verkrijgbaar bij Boekenwereld.

Auteur: Nancy Dickmann

Illustraties: Adam Howling