Recensie “1, 2, 3, naar school!”

Linda~ Op het moment dat deze recensie online komt is onze zomervakantie voorbij en hebben we inmiddels al heel wat leuke momenten beleefd in de afgelopen vakantie. Er stond in elk geval genoeg leuks op de planning maar ook weer niet teveel zodat we oververmoeid weer naar school zouden gaan. Deze zomer is misschien wel heel bijzonder want het is de laatste zomervakantie dat het 3 kinderen op school zitten. Volgend jaar mag neefje Sem namelijk als laatste van de “bende van ellende” zoals we ze wel eens noemen naar school. Begrijp me niet verkeerd, het zijn allemaal schatjes hoor maar ze hebben wel ieder hun eigen mening waarbij het de ene dag beter gaat dan de andere dag. Maar zo gaat dat bij ons als volwassenen ook natuurlijk dus daar is niets vreemds aan. Sem vindt het geweldig om straks naar school te gaan, het liefst zou hij nu al met het drietal mee gaan. Thuis spelen en naar de bossen gaan vindt hij gezellig maar op school met de kindjes spelen lijkt hem ook leuk. Ondertussen houdt hij zich al wat bezig met werkjes die hij straks ook gaat leren. Hij wil heel erg vooruit merk je aan hem dus daar is dan ook niets mis mee. Waar je hem echter heel blij mee kan maken zijn boeken, maar dat zal jullie vast niet verbazen. De rest is er dol op maar Sem kan er serieus voor gaan zitten en kan boeken tot wel 20x achter elkaar (letterlijk) bekijken zonder dat het hem verveelt. Het ene boek is het andere niet maar hij heeft zo z’n favorieten. Als er zeedieren in voorkomen is hij sowieso al verkocht dan hoef je al geen ander boek meer te pakken. Krabben en octopussen vindt hij helemaal geweldig. Dit keer werd hij verwend met een boek dat hem voorbereid op school. Het is een groot boek waar hij uren zoet mee kan zijn.

1, 2, 3, naar school!

Pom gaat volgend jaar net als Sem voor het eerst naar school en dat is spannend maar ook heel erg leuk. Sem en Pom lijken best wat op elkaar want beiden weten graag waar ze aan toe zijn, net zoals veel andere kinderen. Pom is niet voor een gat te vangen en bedenkt nu alvast een plan de campagne. Hij gaat de scholen van vriendjes bezoeken zodat hij kan zien wat ze zo de hele dag op school doen. Het begint natuurlijk bij het maken van de lunch, hij haalt het maar net om op tijd op school te zijn. De ene school is nog leuker dan de andere school en elke pagina is gevuld met alles wat te maken heeft met school. Sem weet van gekkigheid niet welke school hij het allermooist vindt want ze zijn stuk voor stuk bijzonder. Het zijn namelijk dierenscholen en op elke school doen ze weer andere dingen. Zo leren de konijntjes bijvoorbeeld lezen, schrijven en tellen. Maar op een andere school leren de kikkertjes bij de vijver tekenen, schilderen en knutselen. Dat zijn allemaal dingen waar Sem ook dol op is dus hij heeft er zeker zin in om naar school te gaan. Toch vindt hij de schoolbus die bij de egeltjesschool staat ook erg gaaf om te zien. Hij komt ogen tekort en het boek heeft hij inmiddels alweer ontelbare keren bekeken. Het boek is perfect te gebruiken als zoekboek omdat je steeds weer nieuwe dingen ziet. Het is echt zo’n boek om straks in het najaar en de winter mee op de bank te kruipen nadat je heerlijk buiten hebt gewandeld of gespeeld.

1, 2, 3, naar school! is onder andere te koop bij Boekenwereld.

Auteur: Marianne Dubuc

ISBN: 9789059249837