Recensie “De school voor monsters – Maartjes bolle beest”

Linda~ Lucas en Eva kunnen inmiddels goed lezen en dat is zeer prettig. Eva is net zo’n boekenwurm als ik vroeger en Lucas wordt er ook steeds beter in. In het begin vond hij het helemaal niet zo leuk, ook niet omdat hij merkte dat hij er wat meer moeite voor moest doen dan Eva. De afgelopen paar maanden heeft hij een aantal boeken gekregen die hij heel interessant en leuk vond en daardoor ging zijn leestempo ineens omhoog. Hij las woord na woord, regel na regel en soms had hij niet eens in de gaten dat het kwartier voorbij was en dat hij eigenlijk klaar was met lezen. Laatst had ik het er over met andere mensen en ik moest toegeven dat ik me niet zo goed meer kon herinneren hoe zij woordjes leerden lezen. Dat heeft natuurlijk ook met mijn geheugen te maken maar het moment dat zij begonnen met lezen ben ik helaas vergeten. Dat is heel jammer maar je doet er natuurlijk weinig aan. Ik concentreer me dan vooral op de dingen die ik wel kan onthouden en dat zijn bijvoorbeeld de momenten dat Lucas en Eva nu hun neefje en nichtje voorlezen. Daar genieten zij allemaal van en ik dus ook. De leukste boeken vinden zij degene waar een beetje rottigheid in voorkomt en zowel deze week als volgende week laat ik je een boek zien voor beginnende lezers die je over de grond laten rollen van het lachen.

Maartjes bolle beest

Van deze vrolijke serie zijn er 4 verschillende titels waarvan ik de eerste 2 nu en volgende week laat zien. De andere 2 titels verschijnen in november. Deze staan wel op ons wensenlijstje dus misschien dat de goede sint dit jaar iets leuks brengt want het is een echte aanrader. Om te beginnen ziet het boek er al aantrekkelijk uit dankzij de leuke tekening. Sem vertelde al dat tante Linda op de kaft staat dus ik denk dat ik het maar als compliment opneem. Eva ging het boek voorlezen aan de rest. Het boek begint al met een ontzettend leuke grap waar de kinderen van moesten lachen. Sla het boek meteen weer dicht! staat er dus er werd luid “neeeeee” geroepen en gevraagd of Eva verder wilde lezen. Het boek is geschikt voor de beginnende lezer en volledig op rijm geschreven. Daarnaast is het boek voorzien van de geweldigste illustraties die de kinderen nog veel harder laten lachen. Maartje heeft sinds kort een beestje, en dat beestje is een beetje apart maar wel heel leuk. Maartje neemt haar beestje mee naar de klas maar dat mag niet van de meester en dus verstopt ze hem onder haar hoed. Je kunt al raden dat de dag niet helemaal volgens plan verloopt en dat het ene probleem na het andere zich voordoet tot grote lol van de kinderen. In het boek vind je nog extra tips om te leren lezen, vind je een tekenopdracht die volledig past bij het verhaal en maak je je eigen deurhanger. Kortom, deze serie is helemaal goedgekeurd door ons testpanel.

De school voor monsters – Maartjes bolle beest is onder andere te koop bij Boekenwereld.

Auteur: Sally Rippin

ISBN: 9789464290233