Recensie “De school voor monsters – Sem eet jam”

Linda~ Vorige week liet ik jullie al kennis maken met het hilarische boek De school voor monsters – Maartjes bolle beest. Dat boek was een groot succes en werd meteen een paar keer na elkaar voorgelezen en de lol werd er niet minder om. Gelukkig kregen we ook het tweede deel toegestuurd waardoor we deze lol nog even langer vast konden houden. Ik vertelde dat ik me het moment dat Lucas en Eva begonnen met lezen niet meer goed kon herinneren maar gelukkig kan ik het nog een keertje overdoen, soort van dan. Nichtje Tess gaat straks natuurlijk ook leren lezen maar zij is bang dat ze dat niet kan. En wat is er dan prettiger dan boeken in huis te hebben die echt uitdagen om te leren lezen? Dat doen de boeken uit deze serie zeker want ze zien er niet alleen grappig uit, je krijgt daarnaast tips om de boeken goed te gebruiken. Zo vind je in alle boeken achteraan 2 pagina’s met het thema “ken je deze woorden al?” Daar zit een kleine extra opdracht bij voor de beginnende lezers. Zelf lezen is belangrijk maar voorlezen is niet minder belangrijk zoals veel mensen misschien denken. En het creëert natuurlijk gewoon een gezellig moment samen. Vandaag vertel ik je meer over het tweede deel in deze monsterlijke serie.

Sem eet jam

De reden dat ik dit boek graag wilde hebben is vanwege de titel. Dit boek past namelijk perfect bij neefje Sem als ik naar de titel kijk. Wanneer Lucas het boek voor gaat lezen blijkt dat niet alleen de titel perfect bij hem past want het hele boek zou zo over hem kunnen gaan. Sem lust sinds kort namelijk heel graag een boterham met jam en ook hij presteert het om daar heerlijk mee te knoeien alsof je in een rampgebied aangekomen bent. De pretogen maken vaak veel goed maar toch, je kunt weer aan de slag om hem en de rest van de kamer te “ontplakken”. Het boek is wederom op rijm geschreven en monster Sem maakt er net als de echte Sem een ware plakboel van. Toch ziet het er allemaal heel grappig uit want de illustraties zijn weer om te gieren. Toch probeert monster Sem om zelf zijn smeerboel op te ruimen en dat doet hij dan op geheel eigen manier. je moet hem nageven dat hij wel creatief is in het bedenken van oplossingen. Iedereen is blij dat hij alles weer opgeruimd heeft maar dan.. dan ruikt het ineens heel raar. Wat zou dat nu weer zijn? Je merkt dat wij razend enthousiast zijn over deze serie en dat heeft er niet alleen mee te maken dat het ideaal is voor de beginnende lezer of dat het nog steeds geweldig is voor de gevorderde lezer. Het zorgt voor vrolijke momenten voor iedereen en de prijzen van de boeken zijn zo dat ze zeker een aanrader zijn om bijvoorbeeld cadeau te geven voor een verjaardag.

De school voor monsters – Sem eet jam is onder andere te koop bij Boekenwereld.

Auteur: Sally Rippin

ISBN: 9789464290240