Recensie “Een tegen allen”

Linda~ Onze kinderen zijn helemaal verzot op dieren in allerlei soorten en maten. Daarom hebben we vanaf het moment dat ze nog klein waren een abonnement op Dierenrijk, een leuke dierentuin in Nuenen. Wat hebben we daar al veel rondgelopen en heel wat uren doorgebracht. Het maakte niet uit of het zomer was of winter want elk seizoen heeft zo’n charmes. Ik kan me nog herinneren dat er een paar jaar geleden speciale zomeravonden waren met livemuziek en hapjes. Deze dierentuin probeert van elk seizoen iets leuks te maken en ze zorgen voor heel veel educatieve dagen. Toen de kinderen kleiner waren wisselden we het dieren kijken af met het spelen in een van de vele speeltuintjes en dat was een groot succes. Sinds vorig jaar hebben we ons abonnement uitgebreid met een abonnement op Zooparc Overloon dat bij hetzelfde concern hoort. Deze dierentuin is een stuk avontuurlijker vanwege de vele avonturenpaadjes waar de kinderen overheen kunnen. Daar kunnen ze klimmen en klauteren en gaan ze echt de jungle in. Daarnaast is er in het park een vlot en wat is er leuker dan samen spelen op het water? In ons geval gaat het wel eens mis en komt de een of de ander met een natte voet aangelopen (goh, dat doen ze anders nooit haha). In elk geval kunnen ze na al die tijd nog steeds geen genoeg krijgen van de dierentuinen en zijn we er regelmatig te vinden in de weekenden of vakanties. Ze leren graag veel over de verschillende diersoorten en dus hebben we weer een boek gekregen dat daar bij aansluit.

Een tegen allen

Elk dier leeft op z’n eigen manier net zoals dat bij mensen eigenlijk een beetje het geval is. De ene persoon houdt er van om alleen te zijn terwijl de andere persoon echt een familiemens is. En zo is dat bij dieren hetzelfde. Dit boek laat zien dat sommige dieren in grote groepen leven terwijl andere dieren zoals een octopus alleen in het paarseizoen andere octopussen tegen komen en verder weer alleen blijven. Daarnaast staat het boek vol interessante weetjes over de dieren zoals bijvoorbeeld dat de octopus gezien wordt als een van de meest intelligente diersoorten ter wereld. Nichtje Tess is helemaal dol op de pagina over de flamingo’s en dat snap ik wel. Bij deze pagina kun je helemaal wegdromen naar een vakantiebestemming. Dat ze in grote groepen leven wisten we al dankzij de dierentuin waar je vaak prachtige exemplaren kunt spotten. Maar dat ze in zo’n grote groepen leefden wisten we ook weer niet. Ze leven namelijk in kolonies tussen de 50 en 20.000 en in Afrika zijn zelfs groepen van wel een miljoen flamingo’s bekend. Jeetje, kun je het je voorstellen om zoveel flamingo’s bij elkaar te zien? Zo staat het boek vol met weetjes over allerlei diersoorten en hun leefwijze. Daarbij is het boek aangevuld met mooie kleurrijke illustraties dus het is echt een feestje om door te bladeren.

Een tegen allen is onder andere verkrijgbaar bij Bruna.

Auteur: Mia Cassany

ISBN: 9789002274619