Recensie “Sinterklaas ABC”

Linda~ Sinterklaas is zoals jullie weten een bijzondere periode voor ons vooral omdat de tweeling op 5 december jarig is. Als ze op een andere datum jarig waren geweest hadden we waarschijnlijk ook voldoende werk van deze periode gemaakt maar dat terzijde. Het maakt het gewoon net even wat specialer vind ik zelf. In elk geval zijn we dol op deze feestelijke periode en zorgen er altijd voor dat deze nog leuker wordt door allerlei activiteiten. Zo vinden we het niet alleen leuk om het huis te versieren maar ook om zelf decoratie te maken en te knutselen voor de goede man. Ondanks het feit dat Lucas en Eva sinds dit jaar het grote geheim kennen vinden ze het nog steeds erg leuk. Vooral nu ze de belangrijke taak hebben om te helpen bij sommige voorbereidingen om het een groot succes te maken voor nichtje Tess en neefje Sem. Rond deze tijd spelen we nog veel meer spelletjes dan we al deden en al helemaal sinds de klok verzet is. Het is nu eenmaal geen weer meer om na het avondeten buiten te spelen dus kunnen we net zo goed gezellig spelletjes doen. We hebben er een aantal in het thema van Sinterklaas dus dat is ook echt weer iets voor ons. Aankomende zaterdag komt Sinterklaas alweer aan in het land, waar blijft de tijd zou je denken. Het is altijd gezellig om dat samen op de bank te kijken met iets lekkers erbij. En eigenlijk al helemaal met iets lekkers wat je zelf hebt gebakken. Wat er nu nog ontbreekt is een leuk boek in het thema van Sinterklaas. nouja ontbreekt, een aantal van jullie denkt vast dat we al een halve bibliotheek gevuld hebben met boeken in het thema van Sinterklaas en Kerst. We hebben er inderdaad een aantal maar ook weer een paar weggegeven aan andere mensen zodat we allemaal leuke boeken hebben om voor te lezen. Dit keer kregen we een boek dat helemaal aansluit bij Sinterklaas, het snoepgoed en wat zelfs educatief is. In elk geval, ik vind het een geweldig boekje en de tweeling is het met me eens.

Sinterklaas ABC

Zodra dit boek binnenkomt moet ik even lachen. Als je een persbericht krijgt zie je namelijk nooit hoe groot een boek is maar je maakt er je eigen voorstelling bij. Zo vallen sommige boeken wat groter uit en andere zoals deze iets kleiner dan je verwacht had. In dit geval maakt het niet uit want niet alleen is het een heel mooi formaatje om mee te nemen, het ligt ook nog eens lekker in de hand. Eigenlijk heeft het boek het formaat van een chocoladeletter, dan heb je een idee van het formaat. Voor me ligt een boek dat perfect is voor de tweeling om voor te lezen aan nichtje Tess en neefje Sem. Tess zit in groep 2 en is dus al met de letters bezig. In dit boek vind je alles terug wat te maken heeft met Sinterklaas, alleen dan in de vorm van een alfabet. Zo zie je bij de letter A op de linkerpagina een vrolijke illustratie waar je de letter heel goed kunt zien. Op de rechterpagina kun je een gezellige tekst lezen over de letter die helemaal op rijm geschreven is. Het boek is een waar feestje om te lezen en de ene letter is nog leuker dan de andere. Nadat ik het boek had laten zien in een groep voor mensen die dol zijn op kinderboeken bleek dat iedereen het boek erg leuk vindt maar dat een enkeling ons op een andere manier naar het boek lieten kijken. De letters worden volgens niet iedereen namelijk even klankzuiver gebruikt en dat is waar zij tegenaan liepen. Buiten dat om is het een ontzettend schattig boekje dat bijvoorbeeld een leuke cadeautip is voor in de schoen als je meerdere kinderen hebt. Of om gewoon te geven om deze leuke periode in te luiden. Wij zijn in elk geval fan van dit leuke boek.

Sinterklaas ABC is onder andere te koop bij Kinderboeken.nl.

Auteur: Mariska Hammerstein

Illustrator: Juliette de Wit