Recensie “De grote wereldatlas”

Linda~ Hoewel reizen er echt in zit bij onze familie heb ik zelf nog niet mega veel van de wereld gezien. Natuurlijk ben ik wel in België en Duitsland geweest en heb ik reizen naar Spanje en Griekenland gemaakt maar dat was het dan ook. Mijn zus daarentegen is veel avontuurlijker en is onder andere naar Mexico, Dominicaanse Republiek en Australië geweest. Hoewel ik daar zelf niet geweest ben heeft ze me volop laten meegenieten dankzij haar verhalen en foto’s. Ook onze ooms en tante hebben al heel wat van de wereld gezien. Zij zijn overal wel zo’n beetje geweest, van Afrika tot Amerika (ja het lijkt net een lied van K3), van Alaska en zelfs Peru tot Tibet en Nepal. Wat was het altijd heerlijk als zij met prachtige verhalen en fotoboeken bij ons kwamen. We kregen maar geen genoeg van de verhalen en de foto’s. Nu vinden Lucas en Eva het geweldig om naar die verhalen te luisteren en de fotoboeken te bekijken. Alles nemen ze in zich op en ze willen werkelijk alles weten van die landen. Dat was reden genoeg om eindelijk eens op zoek te gaan naar een goede atlas. Aan het begin van dit jaar werden ze door Deltas al verwend met De grote kinderatlas, waar zij al met veel plezier in gelezen hebben. Dit keer werden ze opnieuw verwend met het allernieuwste boek om nog meer op avontuur te gaan.

De grote wereldatlas

Het is moeilijk te zeggen welk boek leuker is: dit boek of het vorige want ze zijn beide fantastisch. Zodra je de atlas opent word je getrakteerd op een kleurenpracht aan vlaggen van over de hele wereld. Uiteraard passen ze niet allemaal op de eerste 2 bladzijden en dus vind je de rest op de laatste 2 pagina’s van het boek. Waar in het vorige boek naast illustraties gebruik werd gemaakt van foto’s is dit boek volledig geïllustreerd maar dat maakt het boek niet minder mooi. In het begin wordt er verteld over het leven op Aarde en zie je de wereldkaart. Zo zien de kinderen hoe groot de wereld eigenlijk is en het valt ze meteen op hoe groot Rusland en de Verenigde Staten eigenlijk zijn. Nu zien ze eindelijk waar Canada ligt, daar is laatst een klasgenootje naartoe geweest. Dat is toch een eind vliegen komen ze nu achter, en dat het niet met de auto te doen is. Vervolgens zien ze hoe de mensen leven in het Noordpoolgebied want daar wonen wel degelijk mensen. Elk continent wordt uitgebreid beschreven in het boek aan daarbij komen er allerlei dingen aan bod zoals hoe de mensen leven, hoe het zit met het toerisme en de overheid. Maar ook aspecten zoals de economie, religies en tradities komen aan bod. Verder kun je op de kaarten zien welke dieren er leven en hoe het zit met belangrijke bezienswaardigheden. Bij elke kaart vind je een kadertje met 10 dingen om te vinden. Dat kan zijn de grootste waterval ter wereld of bijvoorbeeld een Spaanse dans. Weet jij welke dat zijn? Gelukkig kan ik dankzij dit boek aantonen dat Oceanië wel degelijk bestaat en ik geen sprookjes vertel. De kinderen vinden het boek in elk geval weer geweldig om te zien.

De grote wereldatlas is onder andere verkrijgbaar bij Bruna.

Auteur: David Owen

Illustraties: Quino Marin