Recensie “Mol heeft winterpret”

Linda~ Vorige week liet ik jullie voor het eerst kennis maken met een van de boeken van mol. Ik weet alleen niet wie de boeken leuker vindt, de kinderen of ik. Wel weet ik dat neefje Sem graag tegen me aan kruipt en geniet van de verhalen die ik aan hem voorlees. Vooral als we naar buiten zijn geweest warmen we graag op met een goed boek zoals het volgende boek. Vorig jaar zijn de kinderen getrakteerd op enkele dagen sneeuw waarbij we ontzettend hebben genoten. Nu weet ik wel dat niet iedereen op sneeuw zit te wachten, vooral niet als je slecht ter been bent of moet werken. Vorig jaar hebben we ons heel erg vermaakt door met de slee, sneeuwscooters en sneeuwsteps van de heuvels af te roetsjen en door de bossen te wandelen op zoek naar allemaal prachtige winterse taferelen. Schaatsen is ons helaas niet gelukt omdat ik dat vanwege mijn gezondheid niet durf dus wie weet dat we een keer naar een schaatsbaan kunnen gaan om de tweeling toch de lol van het schaatsen te laten ervaren. De leukste momenten van vorig jaar waren de spontane sneeuwballengevechten die ontstonden waarbij zelfs de ouders lol hadden om elkaar en de kinderen te raken. Dat zijn de momenten die er toe doen en waar je zeker van moet genieten aangezien je niet elk jaar getrakteerd wordt op sneeuw en omdat er al genoeg ellende in de wereld is momenteel. Daarom kijken we het liefst naar de mooie momenten en herinneringen die we samen maken. In het volgende boek hebben ook mol en zijn vriendjes winterpret om nooit te vergeten.

Mol heeft winterpret

Als mol ’s morgens zijn ogen open doet is heel de wereld wit en bedekt met een laag sneeuw. Wauw, dat is fantastisch om te zien want dat maakt ook altijd meteen indruk op de tweeling als zij ’s morgens wakker worden en zo’n witte wereld zien. Dat heeft meteen een magisch effect op veel mensen en dus ook op mol. Hij is er meteen klaar voor als hij zich warm aangekleed heeft en hij besluit zijn vrienden op te gaan zoeken. Samen met zijn vrienden muis, konijn, eend en varken beleeft hij een geweldige dag waarbij ze allerlei verschillende spelletjes doen. Hoewel het buiten koud is hebben de vrienden daar allemaal geen last van omdat ze druk bezig zijn met spelen en het dus vanzelf warm krijgen. Het verhaal is deels geschreven op rijm en geeft je allerlei inspiratie voor de winter. De vrienden laten zien hoeveel lol je kunt hebben in de sneeuw met elkaar en dat is toch belangrijk. Samen lekker spelen zorgt er voor dat je even alle ellende vergeet en geniet van elkaar. Het verhaal is wederom afgemaakt met prachtige illustraties die er vanzelf voor zorgen dat je zin krijgt in een winterse bui. Na al dat spelen is mol moe geworden en als het eenmaal donker wordt groeten de vrienden elkaar en spreken ze af om morgen weer buiten te gaan spelen. Dit is een boek voor jong en oud, eentje om van te houden.

Mol heeft winterpret is onder andere te koop bij Bruna

Auteur: Marieke van Hooff

ISBN: 9789464290004