Recensie “Fien & Teun – Hoera het is winter”

Linda~ Had ik jullie al gezegd dat ik dol ben op de winter? Niet op de kou natuurlijk want daar ben ik niet voor gemaakt lijkt het. Wel vind ik de winter zo gezellig vanwege de sfeer en de leuke dingen die je kunt doen. Ondanks dat ik niet van de kou hou vind ik het geweldig om er op uit te trekken met de kinderen om te zien wat voor moois de natuur ons te bieden heeft. heb je namelijk al eens een wandeling gemaakt als het gesneeuwd heeft en het zonnetje komt net op? Als je dan goed om je heen kijkt kun je prachtige foto’s maken of gewoon van het uitzicht genieten. Dat soort momenten maken dat ik me ondanks alles ontzettend rijk voel. Dat is de kunst van het genieten van de kleine dingen in het leven want die hoeven nu eenmaal niet veel te kosten en zijn vaak zelfs helemaal gratis. Daarnaast zijn er nog zoveel dingen die de winter zo geweldig maken. De kinderen vinden het leuk om samen het huis gezellig te versieren voor sinterklaas en kerst, met sfeervolle lampjes en ga zo maar door. Wat we verder in de winter regelmatig doen is samen spelletjes spelen, vooral in de weekenden of na het avondeten. Als je dan nog wat lekkers op tafel zet is het feestje helemaal compleet. En net zoals de rest van het jaar door knutselen we ook in de winter heel wat af want dan zijn er thema’s genoeg waar je mee aan de slag kunt. Zo wordt onze deur versierd met kunstwerken van de kinderen en maken ze nog wat kunst om neer te zetten. En dan vergeten ze natuurlijk ook niet om meer voorraad te maken zodat ze andere mensen nog op kunnen vrolijken met zelfgemaakte knutsels. Je hoort het, de winter is een drukke periode voor de kinderen want ze doen alles uiteraard vol overgave. Wat jullie wel weten is dat we in elk thema boeken hebben en dat we dol zijn op de boeken van Fien & Teun. Bijna iedereen kent dit vrolijke kinderduo wel maar mocht je ze niet kennen weet je vanaf nu wie het zijn. Dit keer zijn ze terug met een ontzettend leuk boek voor de winter.

Fien & Teun – Hoera het is winter

Fien en Teun zijn een stelletje slaapkoppen, vooral in de winter. Op een ochtend worden ze weer eens gewekt door Hendrik de haan maar ze willen nog niet uit bed. Tot mama de gordijnen open schuift en ze zien dat het erg de moeite waard is om toch uit bed te komen.: Het heeft gesneeuwd! Net als veel kinderen worden ook Fien en Teun helemaal happy van sneeuw en dus zijn ze ineens heel vlug uit bed. Ze hebben van alles bedacht om in de sneeuw te spelen maar het maken van een sneeuwpop mag zeer zeker niet ontbreken aan het activiteitenscala van de winter. Vooral omdat het toch niet elke dag sneeuwt. Om te beginnen vertelt het boek dus het vrolijke verhaal van Fien en Teun die samen een sneeuwpop maken. Maar na het buitenspelen willen ze toch even opwarmen en iets anders doen. Het boek geeft je het idee om gezellig samen sneeuwcakejes te gaan maken. Het is geweldig om te zien want niet alleen wordt er duidelijk verteld welke ingrediënten je er voor nodig hebt, ook kun je stap voor stap lezen wat je moet doen. Dit boek is momenteel helemaal ideaal voor onze familie aangezien Lucas en Eva zelf kunnen lezen. Zij kunnen dus voorlezen wat er moet gebeuren terwijl hun nichtje Tess en neefje Sem gezellig mee kunnen helpen. Bij het gebruik van elektrische apparaten en de oven kunnen ze natuurlijk hulp vragen van een volwassene. Het recept is voorzien van prachtige illustraties waardoor het een mooi geheel wordt en een boek om van te houden. Terwijl de sneeuwcakejes in de oven staan heb je weer tijd om iets anders te doen of je bewaart deze activiteit voor een andere winterse dag. Fien en Teun leren je namelijk hoe je zelf een heuse Fien en Teun-sneeuwbol kunt maken. Wederom kun je zien wat je daar voor nodig hebt en hoe je precies aan het werk gaat. Het is een activiteit die niet al te moeilijk is maar des te leuker om gezellig samen te maken. Tot slot vind je achterin het boek nog de tekst van het lied “Hoera, het is winter!” Zo kun je samen de dag afsluiten door samen met elkaar te zingen. Dit boek is qua formaat en prijs een mooie cadeautip voor de feestdagen.

Fien & Teun – Hoera, het is winter! is onder andere te koop bij kinderboeken.nl.

Auteur: van Hoorne

Illustraties: Anet van de Vorst