Recensie “GriezelWielen – feesteditie”

Linda~ Dat ze hier thuis dol zijn op griezelen is geen verrassing meer. Buiten kerst is Halloween denk ik dan ook onze favoriete feestdag ondanks dat in Nederland nog niet echt zo leeft als bijvoorbeeld in Amerika. Maarja, zij pakken bijna alles groter aan dan in ons kikkerlandje dus dat is niet gek. Als kind was ik al dol op griezelverhalen en ik heb vroeger heel wat boeken versleten. Zo kwam ik laatst op zolder nog een heel pakket boeken tegen van de serie Kippenvel. Waarschijnlijk kennen nog meer mensen deze populaire griezelserie van vroeger. Een serie die ik vroeger ook heel graag las was de reeks van De Griezelbus van Paul van Loon. Waarschijnlijk zijn hier wederom veel mensen mee opgegroeid en ze schijnen nog altijd heel populair te zijn. Dat snap ik wel want het waren ontzettend spannende boeken die je eigenlijk niet moest lezen voor je ging slapen maar dat was dan wel weer heel stoer. De serie die ik helaas nooit gelezen heb maar die tegenwoordig nog altijd populair is is van Dolfje Weerwolfje. Die had ik vast graag gelezen vroeger maar ik krijg gelukkig een nieuwe kans. We kregen namelijk alweer het 18e deel van Dolfje Weerwolfje binnen en dat bleek een schot in de roos te zijn. Het bleek namelijk een mega gave feesteditie te zijn.

GriezelWielen

Op de kaft van het boek zit een sticker waarop we kunnen lezen dat het glow in de dark accenten bevat. Dat moet ons testpanel uitproberen natuurlijk dus het boek wordt vol in the spotlight gehouden om er vervolgens mee naar het toilet te verdwijnen want dat is de donkerste ruimte in ons huis. Het eerste dat ik hoor zijn oerkreten als “ooooh” en “aaaaah” en laten we vooral “gaaaaaaf!” niet vergeten. Daaruit merk ik op dat de kaft goedgekeurd moet zijn. Dolfje Weerwolfje heeft de nacht van zijn leven en dat is niet in de positieve zin van het woord. Ginder Geestenjacht raast met zijn koets door het bos waarbij hij op zoek gaat naar allerlei soorten wezens waaronder ook weerwolven. Ginder Geestenjacht rijdt rond op zijn koets met vuurwielen en zijn zweep laat iedereen schrikken met z’n harde knallen. Lucas en Eva lezen het boek vol spanning waarbij hun gezichten vertrokken zijn omdat ze helemaal in het verhaal zitten. In het boek maak je kennis met Dolfje Weerwolfje en zijn familie waarbij het boek uitpuilt van de spanning. Zelfs voor volwassenen is het een erg mooi en spannend boek om te lezen. De bijzondere kaft en de prijs van het boek maken dat wij dit een absolute voltreffer vinden als cadeautip voor een kinderverjaardag of een goed rapport.

GriezelWielen is onder andere te koop bij kinderboeken.nl.

Auteur: Paul van Loon

Illustraties: Hugo van Look