Recensie “Het vette vieze proefjesboek”

Linda~ Om te beginnen kan ik je al zeggen dat dit een van de leukste recensies is die ik de afgelopen tijd mocht schrijven. De vakantie staat weer voor de deur en dat is voor ons reden genoeg om op zoek te gaan naar inspiratie om kinderen maar ook hun ouders bezig te houden. Met deze recensie zullen een aantal ouders me vast vervloeken, ik weet het. Ik ben nu eenmaal zo’n loedermoeder die het fantastisch vindt om met de kinderen mee te kliederen om te zien wat er gebeurt. Noem me een klein kind, het uitgangspunt is dat we in elk geval de grootste lol hebben in huis. De kinderen zijn net als ik namelijk dol op proefjes en dat bleek wel toen Eva haar spreekbeurt vorig jaar heel graag over proefjes wilde doen. We hebben toen netjes een aantal proefjes uitgevoerd en er een verslag van gemaakt. Mijn achternicht had het netjes voor ons verwerkt in een PowerPoint presentatie omdat ik daar natuurlijk dan weer niet zo’n ster in ben. Ieder heeft z’n kwaliteiten zullen we maar zeggen. Het leuke ervan was dat zelfs de juf ons wist te verbazen. We dachten: we zullen het maar netjes houden want de juf zal er niet blij mee zijn als we daadwerkelijk proefjes in de les gaan doen. Wat bleek: ze had het geweldig gevonden als we dat gedaan hadden. Nou, ja volgende keer beter. Er waren meer klasgenootjes die dol waren op proefjes en dus hebben we regelmatig thuis nog een proefje gedaan. Meer mensen die Lucas en Eva kennen weten dat ook en dus hebben ze het afgelopen jaar heel wat proefjesdozen gekregen. Aangezien we inmiddels wel ervaren zijn is het reden genoeg om een stapje verder te gaan, vandaar dat we heel erg benieuwd waren naar dit boek.

Het vette vieze proefjesboek

Om te beginnen bevat dit boek werkelijk alles wat je nodig hebt voor de meest gave, soms ietwat walgelijke proefjes. Maar een ding is zeker: Je gaat scoren bij je kinderen en als je juf of meester bent bij je klas. Even tussendoor gezegd vind ik het een groot voordeel dat je voor de proefjes in dit boek niet de halve supermarkt nodig hebt maar juist dingen die je vaak al in huis hebt. Of je moet er misschien nog een paar aanschaffen maar het is nooit veel. In de inhoudsopgave zie je al een mooi overzicht van de proefjes en experimenten die uitgelicht worden in dit boek. Uiteraard kan slijm niet ontbreken in dit boek en ik denk dat velen wel eens slijm gemaakt hebben. Het proefje dat ik vroeger altijd leuk vond en wat Lucas en Eva ook te gek vinden is Blinkende munten. Geld wordt door de tijd namelijk vies, maar waar kun je dat het beste mee schoon maken. Wij leerden altijd dat dit het beste kon met cola. Zijn er misschien nog meer producten die je in huis hebt waarmee je het schoon kan maken? Vulkaanuitbarstingen doen het altijd goed en dus zal het je niet verbazen dat het proefje “Citroenvulkaan” hoog op ons lijstje staat om te proberen. Verder vind je in dit boek ook hele leerzame proefjes want weet jij hoe het er in een maag aan toe gaat? Nee, dat wist de tweeling ook niet maar dat is zo verholpen dankzij een handig experiment. Ik kan nog een mega lange recensie over dit boek schrijven omdat we hier razend enthousiast over zijn dus ik zal nog een paar proefjes benoemen zonder het hele boek te verklappen. Sowieso ga je in dit boek aan de slag met schimmels want dat is een van de meest makkelijke proefjes en daar heb je weinig voor nodig. Er zit een heel kleurrijk proefje in waarbij je werkt met rode koolsap en tot slot staan er een aantal proefjes in die wij hier thuis ontzettend gaaf vinden. Echter zullen vast een aantal ouders vinden dat deze proefjes heel walgelijk zijn. Nou vooruit dan, ik verklap de laatste omdat Lucas en Eva deze te gek vinden. Er zit een scheetexperiment bij waarbij je 2 weken lang je knalgedrag bij gaat houden. Is dat grappig of niet? Een beetje walgelijk misschien maar oke, het is wel leerzaam zullen we maar zeggen. Ons eindoordeel is dat dit boek echt heel gaaf is en de illustraties maken het dan nog leuker dan het al is. Met dit boek ga je zeker scoren als je dit iemand cadeau doet, nou ja bij het kind dan 😉

Het vette vieze proefjesboek is onder andere te koop bij kinderboeken.nl.

Auteur: Kris Hirschmann

Illustraties: Santy Gutiérrez