Recensie “Superbig is in de war”

Linda~ Allereerst wil ik zeggen dat ik zo ontzettend trots ben op mijn kinderen. Eva was al een geweldige lezer maar ook Lucas is de laatste tijd zo hard vooruit gegaan. Hij heeft er zelfs lol in om bepaalde boeken te lezen maar helaas is dat niet altijd zo geweest. Hij vond lezen prima omdat het moest maar daar hadden we dan ook alles mee gezegd. Hij vond het gewoon niet zo nodig, plaatjes kijken was ook prima want dan snapte hij het verhaal ook wel bij sommige boeken. Inmiddels heeft hij een aantal boeken gevonden die hij helemaal geweldig vindt en ook graag leest. Sommige kinderen kun je namelijk leesplezier geven door de juiste boeken uit te kiezen. Dat kan door middel van favoriete hoofdpersonen maar bijvoorbeeld ook door bepaalde onderwerpen. Zo doen vieze onderwerpen zoals poep en snot het bij Lucas en Eva nu eenmaal altijd goed. En geef ze ook eens ongelijk, dat is toch ook grappig om te lezen. Het helpt sommige kinderen ook niet als ze boeken krijgen die te moeilijk zijn of die ze meer moeite kosten. Gelukkig weten wij altijd wel een aantal boeken te vinden die dat probleem oplossen. Vandaag hebben we weer zo’n knaller van een boek dat zeker de moeite waard is voor beginnende lezers.

Superbig is in de war

Als ik naar mezelf kijk ben ik altijd al een boekenwurm geweest net als Eva. Toch zijn er kinderen bij die liever een stripboek lezen maar dan wordt er vaak gezegd dat dat geen “echt” boek is. Dit boek ziet er uit als een stripboek maar dan met voldoende tekst en vooral begrijpelijke tekst die goed te lezen is voor de beginnende lezer. Het feit dat het lettertype wat groter is maakt het ook al makkelijker te lezen. Robbie Robot beleeft heel wat spannende en leuke avonturen in het blauwe bos. Dit boek gaat over superbig, hij denkt dat hij een superheld is maar als je verder leest blijkt dat hij eigenlijk helemaal niet zo veel kan. Hij is zelfs een beetje onhandig te noemen en dat levert hilarische verhalen op. Het boek bestaat uit 5 delen waarbij het ene deel nog makkelijker weg leest dan het andere. In het boek komen herkenbare situaties aan bod zoals bijvoorbeeld ruzie. Dat maakt dat het de aandacht trekt van de kinderen en het verhaal verder willen lezen. De prachtige illustraties maken je vaak nog extra aan het lachen waardoor lezen weer leuk wordt en blijft. Dit boek is de perfecte boekentip als je een kind hebt dat wel wat extra stimulans kan gebruiken bij het lezen. In elk geval is het zeker goedgekeurd door ons vrolijke testpanel.

Superbig is in de war is onder andere verkrijgbaar bij Bruna.

Auteur: Jaume Copons

ISBN: 9789044761405