Recensie “Dagboek van Zoë Zwart – Heks van niks (deel 1)”

Linda~ Om maar met de deur in huis te vallen: wij zijn verwend! Ik besef me maar al te goed dat we heel erg verwend worden door steeds weer de allernieuwste en vooral allerleukste boeken te krijgen. Hier is dat helemaal ideaal omdat Eva en ik dol zijn om lezen. Ook Lucas lijkt het steeds leuker te vinden, afhankelijk van het boek natuurlijk. Vieze boeken vindt hij namelijk veel leuker dan gewone saaie boeken. Toch zijn er boeken die daarnaast ook heel interessant en leuk gevonden hier en dat zijn magische boeken. Ze zijn helemaal weg van Harry Potter maar die boeken zijn soms echt nog een beetje te moeilijk. Juist dan is het fijn dat boeken zijn die zowel magisch als hilarisch zijn. We hebben inmiddels al een aantal mensen kunnen voorzien van boekentips en krijgen regelmatig nog feedback dat boeken goed bevallen zijn. Dat zijn de dingen waar we het voor doen natuurlijk want niets is leuker dan een ander te helpen vinden wij. Vandaag hebben we weer een boekentip die je echt niet mag missen, tenminste dat vinden wij dan.

Dagboek van Zoë Zwart – Heks van niks (deel 1)

De kaft van het boek ziet er al erg vrolijk uit waardoor we meteen zin krijgen om in het boek te gaan lezen. Als we het boek openen zien we al leuke extra’s die het boek pluspunten geeft. Het lettertype is precies goed zodat het heel prettig weg leest voor zowel de kinderen als voor volwassenen. De teksten op een pagina zijn niet te lang en worden afgemaakt door mooie illustraties die passen bij het verhaal. Dit maakt dat je je helemaal voor kunt stellen hoe het er in het echt uit zou moeten zien. Tenminste, als dit verhaal waargebeurd zou zijn dan. Zoë is pas verhuisd en dat ging niet helemaal volgens plan en dat was de schuld van haar vader. Hij had haar netjes ingeschreven op een school alleen was het de verkeerde school. Nou ja de school is wel leuk maar er worden soms iets wat vreemde lessen gegeven die je niet op een normale school krijgt. Het begint al met het schooluniform eigenlijk. Zoë vindt het wel mooi maar met de donkerpaarse kleur die bijna zwart is is het natuurlijk wel opvallend en dan hebben we het nog niet eens over de cape. De rekenlessen zijn ook alles behalve gewoon als je weet dat er gerekend wordt met eenhoorns en centauren. De gymlessen zijn al niet veel normaler als blijkt dat ze het spel Flits gaan spelen, wat betekent dat je moet vliegen op een bezemsteel waarbij de bal in het juiste doel moet. Dit alles geeft ons al een heus Harry Potter gevoel. Het belangrijkste van alles en dat is misschien meteen wel het moeilijkst is dat Zoë niets tegen haar vader mag vertellen van wat er op school gebeurt. En daar heeft zo zo haar methodes voor. Zal ze het vol kunnen houden om niets los te laten tegenover haar vader? Wij vinden het in elk geval een heerlijk boek om mee weg te kruipen op de bank. Het is dan ook het perfecte boek om het leesplezier te vergroten. Wij kunnen in elk geval niet wachten op het volgende deel!

Dagboek van Zoë Zwart – Heks van niks (deel 1) is onder andere te koop bij kinderboeken.nl.

Auteur: Honor Cargill

Illustraties: Katie Saunders