Recensie “Ben jij een goede ridder?”

Linda~ Sinds kort hebben de kinderen dan eindelijk huiswerk vanuit school. Hoewel niet alle ouders het er mee eens zijn vind ik het persoonlijk een goede voorbereiding op het middelbaar onderwijs. De kinderen zitten in groep 5 en het valt qua huiswerk reuze mee maar het is gewoon dat ze het besef krijgen dat ze straks wel echt huiswerk zullen krijgen. Op dit moment gaan ze leren dat er bepaalde momenten zijn die heel handig kunnen zijn om huiswerk te maken. Ze krijgen het op maandag mee en de maandag erop leveren ze het weer in. Tot nu toe zijn het steeds 1 a 2 blaadjes van rekenen of taal. Verder moeten ze elke dag een kwartiertje lezen en heeft Lucas nog een kwartiertje Letterster in de week. Ik heb ze aangeleerd om dat meteen ’s morgens voor school te doen zodat je de rest van de dag hebt om gezellig af te spreken. En doe je je huiswerk meteen aan het begin van de week kun je het ook niet vergeten. Lezen werkt het beste als je leuke boeken in huis hebt en dat zit bij ons wel goed. Vooral Lucas vindt het prettig als de boeken vol humor zitten en speciaal voor hem hebben we een geweldig exemplaar gekregen van Gottmer. Als je hier nog niet om moet lachen weet ik het ook niet meer.

Ben jij een goede ridder?

Zoals ik al zei is dit een boek vol humor en dat begint al bij de kaft. Niet alleen is het boek in een handzaam formaat dat je makkelijk in je tas meeneemt, ook ziet de kaft er al leuk uit. Het boek is niet alleen leuk maar zeer zeker leerzaam want Kyra, Eddie en Arthur mee naar de 14e eeuw, de tijd van de ridders. Niet alleen leren ze je hoe een ridder zich kleedde in die tijd maar ook geven ze je wapentraining en dat alles op geheel eigen wijze. En het is niet zomaar een boek want er staan namelijk quizzen, weetjes en tips in. Zo kom je er door middel van een quiz achter wat voor soort ridder jij bent. Daarnaast leer je wat belangrijk is bij het ontwerpen van een wapenschild. Alles wat je moet weten over ridders staat in dit boek. Het is afwisselend een stripboek als ook een boek met gewone stukken tekst. De illustraties maken het boek wat meer uitnodigend voor degene die net dat extra zetje nodig hebben om lezen leuk te vinden. Lucas, Eva en ikzelf vinden het boek om te gieren en kunnen het iedereen aanraden. Zelf vind ik het ontzetten grappig om te lezen hoe je een welgemanierde ridder kunt worden. Eva komt niet meer bij van de middeleeuwse medicijnen zoals een mestbad. Want wist je dat dit het beste medicijn was als je in een gracht gevallen was? De warme koeienvlaaien werkten als het ware als een warme deken. Lucas daarentegen vindt het geweldig om te leren hoe je aan moet vallen. En daarbij gaat er natuurlijk wel eens het een en ander mis. Het boek is perfect om als richtlijn te gebruiken voor het plannen van activiteiten zoals op een regenachtige dag bijvoorbeeld je eigen wapenschild te maken. Dit boek is een originele cadeautip voor een verjaardag of kinderfeestje.

Ben jij een goede ridder? is te koop bij Bruna.

Auteur: Hannah Pang

ISBN: 9789025776152