Recensie “Rateiland”

Linda~ Zoals jullie weten krijg ik regelmatig thrillers binnen en zoals jullie weten ben ik altijd weer zo eerlijk mogelijk. Boeken afkraken vind ik totaal niet nodig want boeken zijn namelijk iets persoonlijks vind ik zelf. Het ene boek ligt je en het ander boek weer wat minder, of helemaal niet. Laatst kreeg ik nog te horen dat het leek alsof ik eigenlijk elk boek wel goed vond maar niets is minder waar. Inderdaad, ik lees graag en veel boeken vind ik interessant om te lezen maar het is niet zo dat ik standaard elk boek goed vind. Er zijn verschillende criteria waar ik naar kijk tijdens het lezen van een boek voor een recensie. Zo kijk ik naar hoe snel het boek “to the point” komt en of het een beetje overzichtelijk is. Inmiddels heb ik al een aantal boeken gekregen van Uitgeverij Cargo en tot nu toe zat ik steeds op het puntje van mijn stoel of de bank. Dit keer kreeg ik voor het eerst een boek waarbij ik dat iets minder had. Dat wil echter niet zeggen dat het boek voor mij afgeschreven is want zoals je weet kan het in mijn geval aan meerdere factoren liggen waardoor ik er misschien gewoon minder goed doorheen kom. In elk geval blijft het boek zeker interessant om eens gelezen te hebben en ik leg je uit waarom.

Rateiland

Zodra ik de synopsis van het boek las had ik het idee dat ik dit boek zeker eens wilde lezen en mijn mening daarover is wat dat betreft niet veranderd. Het boek vertelt het verhaal waarbij de wereld te maken krijgt met een pandemie met alle gevolgen van dien. Het leek me wel heel toepasselijk om te lezen na de afgelopen 2 jaren waarin we zelf geleefd hebben. Het boek bestaat uit 5 verschillende verhalen die stuk voor stuk ijzersterk zijn. Het meest bijzondere vind ik dat de verhalen uit het boek nog wel eens echt uit zouden kunnen komen. Misschien niet nu of over 10 jaar, maar ooit. Hoewel het me in het begin moeite kostte om in het boek te komen vond ik het wel een heel interessant boek om te lezen. Het eerste verhaal bijvoorbeeld ging over een vader die zijn dochter verliest. Zij is vermoord door de zoon van een van de rijkste mannen ter wereld. Deze zoon heeft zich aangesloten bij een van de vele gangs met alle gevolgen van dien. De vader van Amy zint op wraak maar dat blijkt nog niet zo heel eenvoudig te zijn. Het was soms even schakelen tussen de verschillende personages van waaruit het verhaal geschreven is maar dat maakt het juist weer extra bijzonder om te lezen. Het zorgt er tevens voor dat het lijkt alsof je zelf bij de gebeurtenissen bent. De verhalen daarna lazen voor mij persoonlijk makkelijker weg wat weer voor extra credits zorgde. Maar nogmaals, een boek is erg persoonlijk dus het is soms best lastig om een mening te geven zonder er voor te zorgen dat mensen meteen het boek afschrijven. De kaft van het boek is overigens een goed voorbeeld van een boek dat ik meteen zou kopen als ik het in de winkel zou zien liggen. Het is er een die je zeker vasthoudt en waarvan je wil weten wat er allemaal op dat eiland gebeurt. Wisten jullie trouwens dat Jo Nesbø op dit moment de succesvolste thrillerschrijver is van Noorwegen? Inmiddels heeft hij al vele prijzen gewonnen, zijn zijn boeken al in meer dan 50 landen uitgegeven en zijn er al meer dan 50 miljoen exemplaren verkocht. reden genoeg om deze schrijver in de gaten te houden dus.

Rateiland is onder andere te koop bij Uitgeverij Cargo

ISBN: 9789403138411

Auteur: Jo Nesbø