Recensie “Het allermooiste boek over spinnen en insecten”

Linda~ De laatste tijd is het regelmatig mooi weer geweest om lekker zonder jas er op uit te trekken, zelfs na schooltijd. Dat Lucas en Eva dol zijn op insecten is algemeen bekend maar steeds meer vriendjes doen enthousiast mee als ons dolle duo op zoek gaat naar kriebelbeestjes. Door de jaren heen hebben we al een aantal boeken verzameld waarin ze op kunnen zoeken welke beestjes ze gevangen hebben. Zo konden ze me laatst feilloos vertellen dat ze een Coloradokever hadden gespot in de dierentuin. Mijn enigszins eigenwijze oom twijfelde nog of ze het bij het rechte eind hadden. Na een scan met een bepaalde app kon ook hij toegeven dat de kinderen toch echt een Coloradokever gespot hadden. En dus vond hij het erg leuk om te zien hoe actief ze bezig waren met het speuren naar diertjes, waar ze ook waren. Naast kriebelbeestjes zijn er meer dieren waar de kinderen dol op zijn zoals haaien. Vooral Lucas en neefje Sem vinden deze dieren ontzettend indrukwekkend en gaaf. Zo kregen we vorig jaar van uitgeverij Gottmer Het allermooiste boek over haaien. Dat boek hebben de heren wel tig keer doorgebladerd en vooral Sem leek er maar geen genoeg van te krijgen. Naast dit boek zijn er meer boeken in de serie Het allermooiste boek over… Dit keer kregen we een exemplaar dat perfect bij Lucas en Eva past, namelijk over spinnen en insecten.

Het allermooiste boek over spinnen en insecten

Op de kaft van het boek staat het eerste prachtige exemplaar al te wachten. Het is de Atlasvlinder en is ongeveer 12 cm dus ter grootte van een hand. Helaas zullen we deze prachtige vlinder niet zomaar hier spotten want dankzij het boek leerden we dat deze vooral voorkomt in de tropische bossen. Daarnaast leerden we dat deze schoonheid z’n naam waarschijnlijk te danken heeft vanwege de bijzondere patronen op z’n vleugels. Het lijkt als je goed kijkt inderdaad wel een beetje op een landkaart. Zodra we het boek open doen moet ik eigenlijk al een beetje lachen. Daar staat de mestkever op ons te wachten en dat is een beetje een grapje tussen Sem en mij. Sem zingt namelijk regelmatig het liedje.. “Stop, hou op, tante je bent een barbiepop.” En als antwoord noem ik hem al enige tijd een mestkever waarop hij dan keihard begint te lachen. En dus is dit boek een schot in de roos. Over deze kleine leukerd leerden we dat hij graag z’n eitjes legt in olifantenpoep en komt dat nou even goed uit. Nu weten we dat we voortaan bij de olifanten iets beter moeten kijken om te zien of we toevallig een mestkever kunnen spotten. Je moet dan wel goed kijken, maar hee, het is weer eens wat anders. De vrouwtjes hebben het overigens goed bekeken want zij liften vaak mee op de mestballen terwijl de mannetjes de mestballen wegrollen. Ze rollen hun mestballen in een rechte lijn en kijken daarbij blijkbaar naar de zon die ze gebruiken als wegwijzer. Je zou dus kunnen zeggen dat het hele slimme diertjes zijn. Naast deze 2 insecten staat het boek vol met de meest uiteenlopende, prachtige exemplaren. En hoewel ik zelf bepaald geen voorstander ben van spinnen zijn de illustraties in het boek erg mooi om te zien. Welke dieren uit het boek onze favoriet zijn is moeilijk te zeggen vanwege het feit dat het hele boek geweldig is opgezet. De lantaarndrager en de eikenspringer zijn denk ik de meest bijzondere exemplaren de we in het boek tegen zijn gekomen. Maar ook de dieren die we in het dagelijks leven tegen komen zoals het lieveheersbeestje en de weidebeekjuffer zijn heel mooi afgebeeld. Bij elk dier staat naast de wonderlijke illustratie een lijstje met feiten en weetjes. Op elke pagina vind je verder nog een kader waar in het kort beschreven staat waar het dier leeft, hoe groot het is, hoe oud het word en wat het eet. Om het voor de kinderen duidelijk te maken zie je een plaatje van een hand met daarnaast een silhouet van het dier zodat ze een idee hebben hoe groot het dier is. Tot slot vind je aan het einde van het boek nog een kaart waar je de spinnen en insecten kunt vinden in hun leefgebied.

Het allermooiste boek over spinnen en insecten is onder andere te koop bij Bruna.

Auteur: Barbara Taylor

Illustraties: Val Walerczuk