Recensie “Het grote boek over water”

Linda~ Het schooljaar zit er weer op en zowel Lucas als Eva kijken er met een dubbel gevoel op terug. Ze hebben het heel erg naar hun zin gehad bij gezellige klasgenootjes en een leuke juf. Ze hopen dat deze juf mee gaat naar groep 6 en ook ik zou dat helemaal niet erg vinden. Ze weet de kinderen goed te motiveren en vooral te kijken naar de goede kwaliteiten van de kinderen. Het belangrijkst is dat ze ze zich thuis laten voelen in de klas en vertrouwen laten krijgen in hun eigen kunnen. Naast een boekbespreking hebben de kinderen dit jaar weer een spreekbeurt moeten voorbereiden en presenteren. Eva had haar spreekbeurt gedaan over Freek Vonk en vertelde de klas dat zij later ook bioloog wilde worden net als Freek. Nou, dat zagen de kinderen allemaal al aankomen want zij kennen Eva langer dan vandaag. Lucas had aan het begin van deze maand zijn spreekbeurt gehouden over de ruimtevaart. Hoewel ze helemaal klaar zijn voor dit jaar zijn ze al volop onderwerpen aan het bedenken voor volgend jaar. Tja, waar zou je een spreekbeurt over gaan doen? De keuze is namelijk heel erg groot en het is maar net waar je interesses liggen. Uitgeverij Davidsfonds heeft geweldige boeken die geschikt zijn om inspiratie te halen voor een spreekbeurt. 2 jaar geleden kregen we Het grote boek over de aarde, wat een schot in de roos was met al die flapjes. Het zorgde voor uren plezier en spelenderwijs leerden de kinderen veel over onze planeet in de brede zin van het woord. Vorig jaar kregen we een nieuw boek uit deze serie, namelijk Het grote boek over dieren. Dat boek werd wederom uitgebreid bekeken en is nog altijd een groot succes bij nichtje Tess en neefje Sem. Alsof het allemaal nog niet genoeg is kregen we 2 weken geleden het allernieuwste deel uit deze serie. En deze is zeker geschikt als basis voor een spreekbeurt en ik ga je uitleggen waarom.

Het grote boek over water

Dit boek is een mooie aanvulling op het eerste deel, Het grote boek over de aarde. Op de kaft van het boek kun je al een beetje zien waar het in dit boek over gaat. Inderdaad, over water zul je denken maar in het boek gaan ze er wat dieper op in. Zodra je het boek opent word je getrakteerd op een prachtige pop-up van vulkanen. Wat hebben zij te maken met water? Op deze pagina wordt uitgelegd hoe het water op de aarde ontstaan is en daar schijnen vulkanen iets mee te maken te hebben. Of kwam het water uit de ruimte? Sommige wetenschappers denken van wel, anderen zijn het daar weer niet mee eens. Wel leerden we dat water van nature niet zout is. Hoe zout water dan wel ontstaat wordt op een duidelijke manier uitgelegd zodat kinderen het begrijpen. Het boek laat zien hoe het water op de aarde er 20.000 jaar geleden uitzag, hoe het er nu uitziet en hoe het er waarschijnlijk in 2100 uit zal zien. De kinderen leren over de watercyclus en dankzij een leuke pop-up leren ze meteen de 3 soorten water: vloeibaar, vast en gas. Wederom leren de kinderen het op een manier dat ze het ook kunnen onthouden. Dat je in water kunt wonen wisten de kinderen al wel want ze kennen inmiddels genoeg zeebewoners. Eindelijk leren ze nu een beetje hoe het zit met hoog- en laagtij en dat de zwaartekracht van de maan er alles mee te maken heeft. In het thema water mag het menselijk lichaam natuurlijk niet ontbreken en dankzij verschillende pop-ups leren kinderen wat water voor ons lichaam doet. In het boek wordt ook aandacht besteed aan duurzaamheid en dus kan het hoofdstuk energie van water niet ontbreken. Net zoals bij de voorgaande delen wil ik niet alles verraden en zou ik nog veel meer kunnen en willen vertellen over dit briljante boek. Maar dat ga ik dus niet doen want het leukst is om dit boek zelf te ontdekken. Het boek bevat immers meer dan 60 flapjes, pop-ups en andere bewegende onderdelen die het boek extra dimensie geven. Met dit boek heb je in elk geval uren lang plezier samen waarbij je spelenderwijs alles leert over water.

Het grote boek over water is onder andere te koop bij Bruna.

Auteur: Anne-Sophie Baumann, Arnaud Lemaistre

Illustraties: Vanessa Robidou