Recensie “Het grote boek over het lichaam”

Linda~ We hebben door de jaren heen al een aantal boeken ontvangen over het menselijk lichaam waarbij het ene boek nog leuker is dan het andere maar waarbij de boeken eigenlijk niet met elkaar te vergelijken zijn. Het is belangrijk voor kinderen om hun lichaam te leren kennen want het is niet zomaar een omhulsel. Er komt zoveel kijken bij het menselijk lichaam dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. En zo geldt dat natuurlijk ook voor kinderen want wat kan en doet je lichaam nu precies? Een heleboel dingen zijn vanzelfsprekend en wat de kinderen niet weten vragen ze wel gelukkig. Maar waar begin je nu eigenlijk met vertellen? Inmiddels zijn we fan geworden van de serie “Het grote boek over…” Voor ons ligt het vierde exemplaar die we hebben mogen ontvangen en het is lastig om te zeggen welke nu onze grote favoriet is. Het grote boek over de aarde was het eerste boek dat we ontvingen en dat was al een hele mooie. Daarna werden we getrakteerd op Het grote boek over dieren dat volledig in het teken stond van de prachtigste en kleurrijkste dieren die je maar kunt bedenken. Tot slot kregen we laatst nog Het grote boek over water dat toch weer anders bleek te zijn dan Het grote boek over de aarde. Ik dacht eerst dat er een aantal dezelfde pagina’s in leken te zitten maar niets bleek minder waar want ik heb de boeken naast elkaar gelegd en de boeken vulden elkaar perfect aan. Dit keer zijn ze terug met een prachtig boek over het menselijk lichaam.

Het grote boek over het lichaam

Eva vond het boek al meteen een succes toen ze het opende. Ze zag een baby in een bel die gevuld was met vruchtwater. Onze grapjas vroeg eerst nog of het echt vruchtwater was dus ik verzekerde haar ervan dat dit toch niet het geval was. Ze vindt het geweldig om daar met haar vinger in te prikken want het voelt heel grappig aan. De bubbeltjes die je ziet geven het meteen een speciaal effect. Zoals je merkt begint het boek bij het begin, dus nog voor je geboren wordt. Dankzij de flapjes kun je zien hoe het er met een echo en in de buik aan toe gaat maar ook het verhaal van het zaadje en de eicel wordt netjes verteld. Vervolgens wordt de geboorte van een baby netjes in kaart gebracht en door aan het flapje te trekken wordt de baby geboren. Door het boek heen krijg je zo op een leuke en actieve manier veel informatie over je lichaam. De kinderen leren hoe je opgroeit en hoe lichaam daarbij met je mee groeit. Lucas vindt het leuk om te zien hoe je armspier groeit als je je arm optrekt want ook hij heeft natuurlijk flinke spierballen gekweekt zegt ie. In het boek komt elk deel van je lichaam aan bod, van de spieren en botten tot je spijsverteringskanaal en je longen. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar want spelenderwijs leren zij bijvoorbeeld hoe de 5 vingers heten. Wat ik persoonlijk een heel leuke doe-opdracht vind is het uitproberen van je longen. In het boek zie je door aan een lipje te trekken wat er met je longen gebeurt en als de kinderen het zelf proberen door goed in en uit te ademen merken ze wat er bij zichzelf gebeurt. De sijsvertering is zoals verwacht een groot succes hier en zeer interactief. Je kunt het eten verplaatsen in de slokdarm en ziet de broccoli veranderen van vorm tot deze uiteindelijk als poep het lichaam verlaat. De hersenen is hier een hoofdstuk op zich aangezien ik een cyste in mijn hersenen heb. Ik kan een beetje beter uitleggen hoe het allemaal zit maar nu krijgen ze er in elk geval een beetje een beeld bij wat je hersenen allemaal doen en wat het bij mij dus minder goed doet. Ook de zintuigen mogen niet ontbreken in het boek en zonder alles meteen te verraden wordt dat wederom prachtig vormgegeven in dit boek. Wat ik wel kan vertellen is dat je gebit nog aan bod komen en ziek zijn zoals de welbekende waterpokken. Verschillende handicaps komen aan bod en er wordt op een mooie manier verteld dat niet iedereen gezond is. Tot slot word je aan het einde van het boek nog getrakteerd op iets heel leuks en bijzonders. Zoals je merkt zijn wij razend enthousiast over het boek en dat klopt. Dit boek is er een om (van) te houden. Het zit vol flapjes en schuifjes en nodigt kinderen echt uit om actief mee te doen waardoor ze de dingen alleen maar beter kunnen onthouden. Wij zijn fan!

Het grote boek over water is onder andere te koop bij Bruna.

Auteur: Pascale Hedelin

Illustraties: Robert Barborini