Recensie “Scheten uit de schoorsteen”

Linda~ We waren al enige jaren bezig met het klimaat en duurzaamheid, ook naar onze kinderen toe. Zo leerden we ze thuis al heel vroeg dat het niet nodig is om overal de lampen aan te doen in ruimtes waar je niet bent. Of wat dacht je er van als je je handen wast dat het niet nodig is om de kraan vol open te zetten. Je handen zullen er niet per se schoner van worden. In elk geval hebben we geprobeerd, en nog steeds, om de kinderen bewust te maken van sommige keuzes op het gebied van energieverspilling. Je merkt dat ze er steeds meer over na denken en ook met betrekking tot het reizen. Hoewel ik niet altijd kan fietsen hebben ze inmiddels ook door dat er best stukjes zijn die ik wel kan fietsen zoals bijvoorbeeld naar de winkel. Vooral op het moment dat de benzineprijzen zo stegen nam ik bewust vaker de fiets. Natuurlijk niet voor de weekboodschappen want dat lukt me gewoon niet maar wel voor de kleinere boodschappen tussendoor. Niet alleen was het goed voor de natuur en onze portemonnee maar ook voor onze gezondheid en we vonden het leuk om te doen. De laatste maanden komt het milieu steeds meer naar voren in het nieuws, onder andere met het stikstofbeleid. Maar hoe leg je kinderen nu uit hoe het allemaal zit met het opwarmen van de Aarde? Daar heeft Uitgeverij Gottmer vanaf nu een heel mooi boek over.

Scheten uit de schoorsteen

Dit klimaatboek is er een die je al voor kunt lezen aan kleuters aangezien het in hele begrijpelijke taal is voor de kleine lezers. Het boek is duidelijk opgebouwd waardoor het niet alleen leuk is voor thuis maar zeer zeker ook geschikt is voor scholen. Zo krijg je eerst 3 dubbele pagina’s te zien met de problemen waar we tegenaan lopen. Uiteraard in kinderstijl en zoals de titel al zegt gaat het over scheten. Dat blijft in elk geval goed hangen en zo wordt het voor kinderen een beetje duidelijk. De kinderen leren wat de conclusie is van al die problemen en vervolgens laat het boek via 3 dubbele pagina’s zien wat dan de gevolgen van de opwarming van de Aarde zijn. Dat we iets moeten doen is duidelijk, en dat wordt ook verteld in 3 dubbele pagina’s. Eigenlijk komt het er aan het einde een beetje op neer dat als we allemaal ons best doen dat het uiteindelijk weer goed gaat komen. Naast de duidelijke teksten is het boek voorzien van prachtige illustraties. Als je echter goed kijkt kun je het boek nog veel langer bekijken want je ziet misschien nog veel meer. Zo staat het rode hondje op elke pagina. Op de ene pagina moet je iets meer je best doen om te zoeken, maar hij is er wel. Het boek geeft je een opstapje om met je kind te praten over het milieu. Hier vinden ze het een prachtig boek, en dat is het. Met dit boek ga jij zeker groen de gi-ga-groene kinderboekenweek van 2022 in.

Scheten uit de schoorsteen is onder andere te koop bij Bruna.

Auteur: Marc ter Horst

Illustraties: Yoko Heiligers