Recensie “De nEEhoorn en de Slangzaam”

Linda~ Soms moet ik wel eens lachen als ik mensen hoor zeggen dat je op een bepaald moment uit prentenboeken groeit. Ik denk dan dat die mensen niet beter weten want je groeit nu eenmaal niet uit prentenboeken, je gunt er jezelf gewoon de tijd niet meer voor of er is vanwege werk helemaal geen tijd om dit in te plannen. Het klopt dat een groot aantal kinderen jarenlang even niets van prentenboeken hoeft te hebben. Toch zijn er voldoende volwassenen die er jaren later nog net zo gelukkig van worden als ze een prachtig prentenboek in handen hebben. Wij hebben het geluk dat alle kinderen in de familie nog altijd gelukkig worden als er een nieuw prentenboek binnen komt. Ook de volwassenen in de omgeving willen dan even een kijkje nemen en zijn vaak toch onder de indruk. Wel moet ik er bij zeggen dat nog altijd veel mensen extra happy worden van prentenboeken in bepaalde thema’s zoals Sinterklaas en Kerst. Dan zorgen de boeken voor een speciaal gevoel en dat herken ik meteen. De laatste tijd is er een prentenboek geweest dat veel aandacht heeft gekregen nog voor het boek in de boekhandels lag. En deze aandacht kwam zeer zeker niet van de kinderen. Het waren de volwassenen die net als ik vol ongeduld zaten te wachten op dit gave prentenboek. Het nieuwe deel van de eigenwijze nEEhoorn ligt namelijk in de winkels!

De nEE-hoorn en de Slangzaam

Het is ruim anderhalf jaar geleden dat wij voor het eerst kennis maakten met dit bijzondere figuur. Eenhoorns horen lief en schattig te zijn maar dat geldt niet voor dit eigenwijs portret. Nee, de nEEhoorn is niet alleen eigenwijs maar ook nog eens strontchagrijnig. Daarnaast hadden we z’n vriendjes gemist: de KUS-m’n-KONT-hond, de WELLES-prinses en vergeet vooral de WATbeer. De kaft van het boek is om te gieren aangezien de nEEhoorn daar weer lekker gezellig op staat maar dit keer met een nieuw vriendje. Als we het boek lezen is het nog altijd reuze gezellig in het Heerlijke Hartenwoud, niet dus! De nEEhoorn en de WELLES-prinses hebben voor de zoveelste keer ruzie en ze weten niet eens meer waarom. De WATbeer probeert het op te lossen maar daardoor wordt het alleen maar erger. De nEEhoorn heeft er genoeg van en gaat er vandoor. Onderweg komt hij de Slangzaam tegen en daar denkt hij een nieuw vriendje te hebben gevonden. Alleen lijkt dit vriendje zich alleen maar te willen vervelen, wat de nEEhoorn ook voorstelt om te doen. Zou hij z’n vriendjes al missen en sterker nog, zouden zij hem al missen? Als dat maar goed komt. Het boek is in elk geval weer geweldig en aangevuld met prachtige illustraties. Verder bevat het boek nog een verrassingselement dat het boek extra gaaf maakt. Kortom, het is wederom een boek om van te houden.

De nEEhoorn en de Slangzaam is onder andere te koop bij Singel Uitgeverijen.

Auteur: Marc-Uwe Kling

Illustrator: Astrid Henn