Recensie “De hapsnurkers in de puree”

Linda~ Eva is net als ik dol op lezen en ze leest een heel aantal boeken door het jaar heen. Lucas vindt lezen zo nu en dan ook wel leuk en leest weer totaal andere boeken. Hij houdt vooral van grappige boeken en boeken die lekker weg lezen. Dat snap ik ook wel, als lezen iets meer moeite kost moet je vooral niet met moeilijke boeken aan komen want dan is de lol er zo vanaf. Alle kinderboeken die hier binnen komen om te recenseren lees ik zelf ook even want dat wordt anders knap lastig om alleen af te gaan op de verhalen van Lucas en Eva. Laatst werden we verrast door een nieuw boek in onze brievenbus waarvan we niet eens wisten dat we die zouden krijgen. Toch is het leuk om zo verrast te worden want je weet dus niet altijd dat je iets nieuws gaat krijgen. Nog altijd voelen we ons zeer vereerd dat we al deze boeken mogen lezen en daarom maken we er anderen blij mee zodra wij klaar zijn met de boeken. Op deze manier hebben er veel meer mensen en vooral kinderen iets aan. Zo hebben we laatst een aantal boeken aan de school van de tweeling gegeven en hebben we boeken doorgegeven aan familie en vrienden. Zij zijn namelijk net als wijzelf reuze benieuwd naar de nieuwe boeken die we krijgen.

De hapsnurkers in de puree

De tekeningen op de kaft kwamen me bekend voor maar ik wist niet waarom. Op het moment dat ik naar de naam van de illustrator keek wist ik waarom. Axel Scheffler kennen we namelijk van de Gruffalo en onze familie is helemaal verzot op de Gruffalo. Achterop lees ik de vraag of we de Hapsnurkers al kennen maar het antwoord is nee. Verder lezen we dat het verschrikkelijke mensen zijn maar zo erg kunnen ze toch niet zijn? Reden genoeg om het boek eens te gaan lezen. Om eerlijk te zijn lig ik vanaf het begin al helemaal krom van het lachen. De hapsnurkers zijn echte mafketels en prettig gestoord. Wat ze allemaal toch gebouwd hebben en hoe ze hun leven leiden.. ze zijn een categorie apart hoor. Meneer en mevrouw Hapsnurker wonen namelijk in een prachtige (not) zelfgebouwde caravan die wordt getrokken door 2 schattige ezels, Klik en Klak. Verder hebben ze nog een zoon, Sunny, maar dat is niet eens hun eigen zoon want die hebben ze gewoon gejat! Gejat? Ja die hebben ze zomaar van iemand waslijn af geplukt. Het was dan wel niet de bedoeling maar het is wel gebeurd. In het boek maken we verder nog kennis met onder andere Baron Méér, Mimi de schoenlappersjongen maar die een meisje is (snap jij het nog?) en Mik Minder. Ook dat zijn een stel figuren bij elkaar. En ondanks dat Sunny zoveel mogelijk probeert om ellende te voorkomen gaat dat hem toch niet al te geweldig af. Het verhaal leest lekker makkelijk weg en de illustraties zorgen er voor dat je een nog beter beeld krijgt van de situatie. Kortom, het is een boek om te lachen, gieren, brullen.

De hapsnurkers in de puree is onder andere te koop bij Singel Uitgeverijen.

Auteur: Philip Ardagh

Illustraties: Axel Scheffler