Recensie “Het bizarre bottenboek”

Linda~ De afgelopen paar weken hebben we een heel aantal boeken gekregen die aansloten bij het thema van de kinderboekenweek, Gi-Ga-Groen. Ik verbaas me er steeds weer over wat voor leuke thema’s ze kunnen verzinnen. Het thema groen doet het hier in huis overigens altijd goed aangezien de kinderen net als ik graag buiten te vinden zijn. Niet alleen zijn ze dol op buiten spelen, ook vinden ze het te gek om activiteiten te doen in en rondom de natuur. Zo doen herfstwandelingen het altijd goed hier maar het leukste vinden ze toch eigenlijk wel het uitpluizen van braakballen. Hoewel veel mensen daar van gruwelen maak je Lucas en Eva er helemaal blij mee. Ze vinden het fantastisch om heel voorzichtig de braakballen open te maken om te zien welke botjes ze tegen komen. Botten zijn namelijk best fascinerend om te zien. Toch weten wij nog lang niet alles over botten en dat blijkt maar weer wanneer we het volgende boek lezen. Het bizarre bottenboek is namelijk de absolute musthave en coole cadeautip voor kinderen die verzot zijn op dieren en er alles over willen weten, tot aan de botten toe.

Het bizarre bottenboek

De kaft van het boek is al erg mooi om te zien en tegelijk heel bijzonder. Wij zien dieren altijd als ze “heel” zijn maar dit boek geeft je de kans om een kijkje te nemen naar de botten van verschillende dieren. De binnenkaft van het boek is uiteraard geheel in stijl dankzij de vele botjes die er afgebeeld zijn. In de inhoudsopgave kun je makkelijk terug vinden welke dieren in het boek uitgebreid doorgelicht zijn. Om te beginnen wordt er eerst uitgelegd wat botten nu precies zijn en uit welke lagen deze dan bestaan. Vervolgens vertellen ze je meer over dierenbotten en welke 5 groepen gewervelden er zijn. Dat zijn de zoogdieren, vogels, reptielen, amfibieën en vissen. Er zijn ook dieren zonder botten dus die worden toch even vermeld. Dan kan het echte werk beginnen en leer je ontzettend veel over de skeletten van verschillende dieren. Door het boek heen word je getrakteerd op de leukste in meest interessante weetjes over botten. Zo leerden we bijvoorbeeld wat osteodermen zijn. Weet jij het? Dat de slurf van een olifant geen botten hebben wisten we al, maar niet hoe de slurf ontstaan is. Verder leerden we nog dat de kaken van een blauwe vinvis zo groot zijn dat deze voorheen gebruikt werden als poorten. Het meest indrukwekkende weetje vonden wij dat de druk van een krokodillenbeet wel 100x groter is dan dat een olifant op je gaat staan! Aan het einde van het boek vind je nog een woordenlijst waarin bepaalde begrippen uitgelegd worden. Ben je nog steeds niet uitgekeken op botten en wil je nog meer leren? Dan vind je helemaal achterin het boek nog verschillende tips voor boeken en websites met betrekking tot botten. Dit is een fantastisch boek dat niet alleen leerzaam is maar ontzettend gaaf door de illustraties. Deze zijn werkelijk prachtig om te zien en maakt dat je niet gauw genoeg krijgt van het boek.

Het bizarre bottenboek is o.a te koop bij Bruna

ISBN: 9789047713104

Auteur: Anna Claybourne