Recensie “Alles wat je weet over kriebelbeestjes is FOUT!”

Linda~ Lucas en Eva zijn echte buitenkinderen en daar zijn we maar wat blij mee. Nou ja, niet altijd natuurlijk want ik roep altijd dat ik het zo heerlijk vind dat ze graag naar buiten gaan.. Persoonlijk ben ik minder blij mee als ze voor de zoveelste keer in een week tijd met moddervoeten binnen banjeren en voor de zoveelste keer in een week als mijnwerker thuis komen. Wel moet ik altijd lachen als ze zeggen dat ik geluk heb dat ik een jongen en een meisje heb in plaats van 2 jongens, dan komt er altijd wel eentje schoon thuis zeggen ze dan. Tja, waar ze die wijsheid vandaan hebben weet ik niet maar Lucas en Eva komen vaak beiden zwart terug en Eva wordt vaak zelfs viezer dan Lucas. Dus het idee dat meisjes minder gauw vies worden geldt hier in elk geval niet. Waar ik wel heel blij mee ben is dat ze niet overal vies van zijn zoals van kriebelbeestjes. Ze ontdekken graag van alles aan deze dieren en onderzoeken ze graag. Dat moedig ik alleen maar aan zolang ze maar wel lief blijven voor de dieren. Na het onderzoeken zet je ze terug en houdt ze vooral uit de zon. Onder het stukje kunstgras in de tuin vinden ze met enige regelmaat insecten maar ook in de bossen komen we soms bijzondere exemplaren tegen. Het is leuk om te merken dat er met enige regelmaat een klasgenootje of vriendje uit de straat mee willen op speurtocht. Hoewel de kinderen alles denken te weten van insecten en kriebelbeestjes komen ze daar na het lezen van dit boek op terug. Dit boek is een echte Bijbel voor liefhebbers van insecten.

Alles wat je weet over kriebelbeestjes is FOUT!

Het boek is geweldig om te zien en heeft een heel prettig formaat. De kleur van de kaft knalt er uit dus daar kun je niet omheen. Je ziet daar al verschillende soorten kriebelbeestjes dus het avontuur kan gaan beginnen. Dit boek rekent af met allerlei onwaarheden over kriebelbeestjes. Het begint al met de onzin dat alle kriebelbeestjes insecten zijn. Nee dus want spinnen zijn wel kriebelbeestjes maar weer geen insecten. Snap je het nog? Veel mensen roepen dat kriebelbeestjes dom zijn, maar dat is dan weer een domme opmerking van de mens. Wist je namelijk dat honingbijen zo slim zijn dat ze zelfs menselijke gezichten kunnen herkennen? Denk daar maar eens aan de volgende keer dat je er weer een gaat vervelen. Dan heb je nog het idee dat kriebelbeestjes lelijk zijn. Nou dat idee kan ik meteen van tafel vegen want we hebben al een aantal mooie gespot. Dat blijkt echter nog niets te zijn want in het boek maak je kennis met de mooiste exemplaren. Ikzelf ben helemaal gelukkig na het lezen van dit boek want er bestaat een fabel dat je spinnen eet in je slaap. Zoals ik zeg is het een fabel en in dit boek wordt het uitgelegd hoe het allemaal zit. In elk geval is het voor mij een hele zorg minder want hoewel ik er al aan twijfelde ben ik blij met de bevestiging. Dan kan ik vanaf nu met een gerust hart slapen zonder het idee te hebben dat ik extra voedingsstoffen binnen krijg in mijn slaap. Zo worden er in dit boek nog veel meer wijsheden gedeeld waar je echt iets van leert. Niet alleen is het boek leerzaam maar prachtig om te zien vanwege de vele illustraties. Het is een ontzettend kleurrijk boek en een absolute musthave voor de liefhebber van kriebelbeestjes. Wist je trouwens ook dat er in deze serie nog een ander boek is dat je niet mag missen: Alles wat je weet over dinosaurussen is FOUT!

Alles wat je weet over kriebelbeestjes is FOUT! is o.a te koop bij Lemniscaat

ISBN: 9789047714491

Auteur: Nick Crumpton