Recensie “Foutje? Echt niet!”

Linda~ Inmiddels hebben we al een tijdje kunnen wennen aan het leuke idee dat er weer een baby bij komt in de familie. Nee, niet van mijn zus en mij maar van ons team van ict-ers achter de schermen. Hoe leuk is dat? Doordat zij zwanger zijn halen mijn zus en ik regelmatig herinneringen op van toen de kinderen nog klein waren en daar luisteren de kinderen dan graag naar. Je merkt dat ze erg nieuwsgierig zijn naar al de verhalen van toen. En het meeste natuurlijk naar de dingen die zij vroeger allemaal uitgehaald hebben. Die verhalen worden dan ook onder luid applaus ontvangen soms. Er komt echter nog meer bij kijken want doordat er nu een kindje bij komt ben je opnieuw bezig met bedenken wat leuke cadeaus zijn om te geven op verschillende momenten. Wat geef je iemand als je hoort dat ze zwanger zijn? Wat geef je wanneer de kleine geboren is? En sommige mensen geven nog een babyshower waarbij ze graag een kleinigheidje willen geven. Dat maakt dat het niet altijd mee valt om iets leuks te bedenken wat binnen een bepaald budget valt. Juist dan kom ik eigenlijk weer terug op mijn standaard antwoord op wat nu echt een originele cadeautip is: Boeken! Niet alleen heb je ze in alle soorten, maten en thema’s, lezen is gewoon ontzettend belangrijk. En voorlezen kan al meteen vanaf het begin want het zorgt er meestal voor dat kinderen rustig worden en zelfs in slaap kunnen vallen. Daarnaast kun je de eerste paar jaren niet genoeg boeken hebben om voor te lezen. Soms komt er hier een knaller van een prentenboek binnen dat zeker de moeite waard is om te geven. Vandaag laat ik weer een bijzonder exemplaar zien.

Foutje? Echt niet!

Het boek heeft om te beginnen een heerlijk formaat om vast te pakken zodat je het goed voor kunt lezen. Wanneer je kind gezellig bij je zit is het boek lekker groot zodat het goed mee kan kijken. Vooral in dit boek is dat ideaal want de illustraties bij het verhaal zijn prachtig om te zien! Om te beginnen ze je een inktvlek in het boek, he wat jammer nou dat je een mooi boek wil maken en er dan zo’n foutje insluipt. Een foutje?? Dat is deze inktvlek zeer zeker niet en dat zal het jou duidelijk laten weten ook. Het is juist ideaal want je kunt alles zijn wat je maar wil zijn toch? Dat kan een lieveheersbeestje zijn of een andere prachtige tor. En als tor zijnde kun je weer heel wat meters maken door het boek. Maar je kunt ook lekker gaan vervelen door vervelende geluiden te maken die insecten wel eens kunnen maken. Je kunt als “foutje” zijnde zo ontzettend veel! Zou je willen vliegen misschien of misschien ook wel helemaal niet. Je hoeft niet eens in de lucht te blijven, je kunt namelijk ook net zo goed voor het water kiezen. Deze inktvlek is geen foutje maar een pretvlek en dat is ie zeker! Het neemt je mee op avontuur langs de prachtigste plekken over de meest kleurrijke pagina’s. Het is net of je droomt en je steeds een ander avontuur beleeft met andere kleuren. Dankzij dit boek worden je zintuigen geprikkeld en het boek is dan ook een echte aanvulling in je boekenkast. Dit boek is nu oprecht een prachtig boek om cadeau te geven.

Foutje? Echt niet! is o.a te koop bij Libris.

ISBN: 9789047716280

Auteur: Pieter Koolwijk