Recensie “Doeboek voor volwassenen – Vol 3.”

Linda~ Nu het eind juni is staat de vakantie toch voor veel mensen een beetje voor de deur. Dat zorgt er voor dat we dan op zoek gaan naar leuke tips voor vermaak in en rondom de vakantie. Zelfs wanneer je niet daadwerkelijk op vakantie gaat is het heerlijk om lekker te kunnen ontspannen. Dat kun je doen door middel van veel verschillende activiteiten. Echter is het soms juist zo relaxed om even helemaal niets te doen of door met een goed boek te gaan zitten. Ik weet wel dat ik het zelf altijd heel leuk vind om met een puzzelboek of soortgelijk boek te gaan zitten. De kinderen werden laatst al verwend door Uitgeverij MUS met een Doeboek voor kids en Het zonnige zomerpuzzelboek. Beide boeken zijn hier een schot in de roos. Het is namelijk heel gezellig om dat samen te doen. Even alle schermen aan de kant, ja zelfs de volwassenen, en dan samen aan de slag met de puzzels en andere activiteiten uit het boek. Je kunt de boeken overal mee naar toe nemen, naar het strand of het zwembad maar ook thuis binnen wanneer het buiten toch echt even te warm wordt. Nu is het zo dat deze fijne uitgeverij niet alleen aan de kinderen denkt maar ook aan de volwassenen. Ik werd laatst getrakteerd op het Doeboek voor volwassenen en dit is inmiddels al de 3e editie. Vorig jaar mei kwam het eerste Doeboek voor volwassenen uit en afgelopen winter kon je je helemaal uitleven in het Doeboek voor volwassenen – Wintereditie. Al deze doeboeken bleken zo’n succesnummer dat een derde editie niet uit kon blijven. En ook dit boek is een echte aanrader.

Doeboek voor volwassenen – Vol. 3

De kaft neemt me al meteen mee op avontuur, op vakantie. Ook al gaan we dit jaar Nederland niet uit, het voelt toch een beetje als vakantie wanneer ik dit boek open. Vooraan in het boek word je getrakteerd op het doeboekmanifest III dus als je zin hebt kun je gezellig meezingen. Je krijgt vervolgens uitleg over hoe het doeboek werkt waarbij je leert wat de verschillende icoontjes bij een puzzel of activiteit betekenen. Zo heb je 3 verschillende kleuren waarbij groen lichte breintraining is en rood zware hersengymnastiek betekent. Het boek is sowieso al vol humor geschreven en daar hou ik van. Zo staat er bijvoorbeeld: “De oplossingen staan achterin het boek en daar blijven ze ook, hoe erg je ook verdwaald raakt in een doolhof of als je een kruiswoordraadsel niet op kunt lossen.” Toegegeven, dit is toch briljant en om te gieren? Je start het boek meteen met een feestje waarbij je verbanden gaat leggen tussen festivals en de plekken waar ze plaats vinden. Dit is een opdracht die ontzettend leuk is om samen met mijn man in te vullen want samen komen we een heel eind. De kinderen daarentegen vinden het leuk om samen de verschillen tussen 2 soorten paella te vinden. Er zitten in de ene namelijk 3 ingrediënten die in de andere niet zitten. Je kunt het zo gek niet verzinnen of een activiteit zit in het boek. Dat maakt dat er altijd wel een puzzel in het boek staat die bij je past en die je gezellig samen op kunt lossen. Eerlijk is eerlijk, sommige puzzels vallen niet mee en daar doen we dan ook wel even over voor we deze hebben opgelost. Dat maakt het juist zo leuk want hoe saai is het als je alles zo maar in kunt vullen? Een beetje hersentraining is zelfs in de vakantie leuk. Qua originaliteit scoort het boek hoog, dat blijkt wel uit een puzzel waarbij je verschillende bekende figuren ziet, maar dan ouder. Zelf word ik altijd helemaal happy van kruiswoordpuzzels en deze ontbreekt dan ook niet in het boek, hoewel deze toch niet helemaal mee valt. Zoals je ziet ben ik groot fan van dit soort boeken en ik kan ze dan ook zeker aanraden voor de vakanties.

Doeboek voor volwassenen – Vol 3. is onder andere te koop bij Bruna

Auteur: Daniel López Valle

Illustraties: Cristóbal Fortúnez