Recensie “Het Knalgoede Knutselboek”

Linda~ Eerlijk is eerlijk, hier thuis wordt heel wat af geknutseld. Lucas en Eva hebben net als ik gelukkig een hele grote fantasie. Het is wel zo dat zij als kinderen nog een stapje verder gaan en door dingen heen kunnen kijken. Dat bedoel ik dan in die zin dat zij nog volop in hun kindertijd zitten en veel stappen vooruit denken. Hierdoor zien ze al gauw wat ze van bepaalde materialen kunnen maken terwijl ik waarschijnlijk te veel over de dingen nadenk. Hierdoor kunnen zij me veel dingen leren en andersom gelukkig ook nog. Helaas is het zo dat wij, en dan bedoel ik de maatschappij, tegenwoordig heel veel tijd doorbrengen op en rond schermen. Tot een bepaalde hoogte is daar niets mis mee en wanneer het nodig is voor je werk of opleiding heb je nu eenmaal weinig keuze. Toch vergeten we vaak hoe leuk het is om samen tijd door te brengen en dat wanneer we dit op een creatieve manier doen dit zelfs goed is voor je gezondheid. Hoewel we de laatste tijd vooral een aantal boeken hebben laten zien op het gebied van tekenen en handletteren worden we nog altijd blij van knutselen. Knutselen kun je echter met alles, zowel met materialen in je huis als materialen uit de natuur. Nu bedenk ik me dat we ontzettend veel lol hebben beleefd dankzij de Gruffalo Natuurspeurboeken van Uitgeverij Lemniscaat. Daarmee hebben Lucas en Eva heel veel leuke knutsels gemaakt met behulp van materialen uit de natuur. Dit keer kregen we weer een knaller van een boek om gezellig samen creatief aan de slag te gaan.

Het Knalgoede Knutselboek

Voor ons ligt het boek dat gaat zorgen voor urenlang knutselplezier, dat kunnen we aan de hand van de kaft al zeggen. Je kunt de kaft hierdoor al meteen gebruiken als zijnde zoekplaat. Als we vlug kijken zien we al wc-rolletjes en bladeren uit de natuur. Waar Lucas en Eva meteen vrolijk van worden dat zijn de wiebeloogjes op de verschillende creaties. De inhoudsopgave is het volgende in het boek waar we vrolijk van worden want je kunt in 1 oogopslag zien waar je naartoe moet als je een bepaalde creatie wil gaan maken. Om eerlijk te zijn is de ene creatie nog leuker dan de andere. Om ouders gerust te stellen en te motiveren krijg je aan het begin van het boek een handig lijstje: Er zijn maar 4 stappen nodig, breek de regels, laat je kinderen kiezen en geniet van het proces. Nou, daar is in principe niets moeilijks aan zou je denken. Toch blijkt het voor sommige volwassenen lastiger om de boel los te laten en vooral het kind in zichzelf los te laten. In het boek ga je om makkelijk te beginnen aan de slag met het maken van bladerbeestjes. Gebruik je fantasie want het is niet moeilijk: Je zoekt een aantal bladeren die prachtig zijn van kleur en zoek materialen waar je vervolgens dieren mee kunt maken. De bladeren zijn namelijk de basis van je diertje en deze hebben nog vleugels nodig. Je kunt er ook voor kiezen om (kleine) dennenappeltjes als basis voor je diertje te gebruiken. Heb je weinig zin om de natuur in te gaan of is het een regenachtige dag dan vind je in het boek ook het stappenplan om prachtige onder de zee-paardjes te maken. Deze maak je met behulp van kartonnen bordjes, verf, lijm en wiebeloogjes. Het bordje is de basis van het lijfje en daarna kun je het lijfje opleuken met onder andere verf. Wil je toch een stapje verder gaan kun je er alsnog voor kiezen om de natuur in te gaan en op zoek te gaan naar bloemblaadjes en andere decoratie om de zeepaardjes nog magischer te maken. Persoonlijk vind ik het stappenplan om uiltjes te maken van kartonnen bekers erg leuk maar dat was nog voor ik het stappenplan voor het maken van libellenzonnevangers had gezien. Deze magische creaties gaan uiteindelijk voor een prachtig lichtspel in je huiskamer zorgen als je het goed aanpakt. En als het zonnetje schijnt natuurlijk. Zoals je ziet staan er verschillende stappenplannen in, wel 22 verschillende om precies te zijn. Eva en Lucas vinden het geweldig om met de coole kwallen aan de slag te gaan waarbij je gebruik maakt van bubbeltjesplastic. En het zal je vast niet verbazen dat Eva binnenkort ook nog bordjeskippen gaat maken. Aan de hand van dit boek zijn we zelf ook nog aan de slag gegaan met dingen uit de natuur. Wij kunnen dit boek van harte aanraden voor urenlang knutselplezier voor het hele gezin. Overigens heeft auteur Yuval Zomer nog meer boeken die zeker de moeite waard zijn.

Het Knalgoede Knutselboek is o.a te koop bij Libris.

ISBN: 9789047715559

Auteur: Yuval Zommer