Recensie “Ik leer lezen met beeldjes – Paarden in nood!”

Linda~ Naast het feit dat ik moeder ben van een ondernemende tweeling ben ik tante van een nichtje en neefje die overigens net zo ondernemend zijn waarvan ons neefje misschien zelfs nog een stapje “erger”. In die zin van het woord dat hij heel duidelijk weet wat hij wil en vooral wat hij niet wil. Vaak is dat heel handig dat hij dat aan weet te geven maar lang niet altijd natuurlijk. Met al die verschillende persoonlijkheden van de kinderen wil het dan wel eens botsen als ze weer eens niet op 1 lijn zitten maar daar zijn het kinderen voor. Gelukkig zijn er een aantal dingen die ze zeer zeker wel met elkaar gemeen hebben: ze spelen heel graag buiten en knutselen met enige regelmaat samen. Vooral als ze dan weer een of ander project bedacht hebben dan gaan ze helemaal los. Een tijd geleden kregen we voor de dagen dat het geen buitenspeelweer is een geweldig boek van Uitgeverij Deltas, Het grote knutselboek voor regenachtige dagen, en dat is hier een schot in de roos kan ik je vertellen. Dat functioneert namelijk ook op dagen dat het niet regent en ze een beetje bij komen van het spelen. Naast al dat spelen en knutselen zijn er meer dingen die “moeten” gebeuren en bij Sem is dat het leren lezen. Momenteel is ie helemaal fan van Roblox en Minecraft. En dus dachten ze bij Uitgeverij Deltas weer met ons mee en kreeg Sem een boek dat hem perfect helpt met leren lezen met een thema dat bij hem past: Minecraft!

Ik leer lezen met beeldjes – Paarden in nood!

Sem wordt al helemaal happy van de kaft en weet meteen waar het boek over gaat. Dit boek is het perfecte boek om te leren lezen voor alle kleine Minecraft-fans. De binnenkaft van het boek is er al 1 om vrolijk van te worden dankzij de kleine illustraties, uiteraard helemaal in stijl. Het boek is om te beginnen echt interactief en multifunctioneel. Je start met 4 pagina’s die gevuld zijn met woordjes die bij de beeldjes in het boek passen. Daarna ga je aan de slag met het lezen van korte zinnen waarbij je in iedere zin een beeldje tegen komt die je dus vervangt door 1 van de woorden vooraan in het boek. Verder bevat het boek 3 zoekpagina’s waar je je helemaal uit kunt leven en dingen kunt zoeken dus en elke zoekpagina heeft z’n eigen thema. Bij de eerste zoekpagina ga je bijvoorbeeld op zoek naar onder andere dieven en een goudblok. Maar er is meer want op deze pagina ga je namelijk ook tellen. Zoals ik al eerder vertelde is dit boek dus multifunctioneel inzetbaar. Je kunt hier zelf op voortborduren door andere dingen te gaan tellen en om dit ook te doen bij de andere zoekpagina’s. De tweede zoekpagina ziet er alweer anders uit en bevat ook voldoende materialen die geteld kunnen worden. De derde zoekpagina vind ik zelf het allermooist. Als je het boek uitgelezen hebt ben je er nog niet klaar mee want de prachtige illustraties nodigen namelijk uit om ze gezellig samen na te tekenen of om je eigen Minecraft verhaal te tekenen. Hoewel het boek voor neefje Sem bedoeld is vinden zowel zijn zus Tess als Lucas en Eva het geweldig om het ook eens door te bladeren. Het resulteert uiteraard weer in een gezellige tekensessie nadat ik de opdracht heb gegeven om iets te tekenen wat bij het boek past. Vol overgave gaat het viertal aan de slag. Het formaat van het boek is perfect om mee te nemen dus waar je ook naartoe gaat, kan dit boek met je mee. Echt een schot in de roos dus.

Kun je er geen genoeg van krijgen dan is er in deze serie nog een ander deel: “Ik leer lezen met beeldjes – We bouwen een kasteel!

Ik leer lezen met beeldjes – Paarden in nood! is onder andere verkrijgbaar in de boekhandel en online.

Auteur: Fabian Lenk