Recensie “Het uurwerkmysterie”

Linda~ Als kind was ik altijd al dol op het lezen van boeken. Ik kon uren met een boek op de bank verdwijnen en mijn moeder was hetzelfde als ik de verhalen mag geloven. Door de jaren heen heb ik heel wat boeken versleten en blijkbaar kon mijn moeder vroeger met enige regelmaat naar de bibliotheek voor nieuwe voorraad. Ik weet nog dat het later echt een uitstapje was om gezellig met z’n allen naar de bibliotheek te gaan om nieuwe boeken uit te zoeken. Dat vonden en vinden Lucas en Eva ook nog altijd een feest om samen te doen. Zelfs op de middelbare school bleef ik naast mijn huiswerk heel graag lezen, dat was voor mij een van de vormen van ontspanning en hierdoor kon ik even aan de drukte ontsnappen. Mijn grote favoriet was vooral de serie Harrie Potter. Deze serie heb ik door de jaren heen bij elkaar gespaard en deze serie heb ik nog altijd bewaard. Zo nu en dan, vooral in de winterperioden, pak ik er een van de boeken bij en kan ik weer heerlijk genieten onder een dekentje met een kop thee. Toch kwamen er later boeken die ook een diepe indruk op me hebben gemaakt en die me nog lang vastgehouden hebben. Dat was bijvoorbeeld het boek De Da Vinci Code, jeetje wat was dat spannend om te lezen zeg. Het was wel een dik boek, maar toch, dat gaf niets. Dan Brown schreef overigens meer van dit soort spannende boeken die je gewoon wel moest lezen. Echter is Dan Brown niet de enige die knallers van boeken kan schrijven. Laatst maakte ik kennis met het werk van Sam Sedgman en hij schreef een soort Da Vinci Code voor kinderen en daar is geen woord teveel over gezegd.

Het uurwerkmysterie

Op het moment dat ik over het boek las wist ik al meteen dat ik het boek wilde lezen. Alleen al de introductie zorgde ervoor dat ik niet kon wachten. De kaft van het boek knalt er uit en past perfect bij het verhaal. Vooraan in het boek zie je een plattegrond van het parlementsterrein zodat je een beetje een beeld krijgt van waar het zich afspeelt en zodat je zo nu en dan even terug kunt kijken hoe het ook alweer zat. Dit boek heeft me van het begin tot het einde vastgehouden en is ontzettend spannend, zelfs voor volwassenen. Op een avond mag Isaac weer eens met zijn vader mee naar de klokkentoren van niets minder dan de Big Ben. Dit keer is het anders want nu mag Isaac daadwerkelijk meehelpen in tegenstelling tot de andere keren. Helaas loopt de avond anders dan gepland want er hangt al een beetje een andere sfeer in verband met de eventuele aanname van de Nieuwe-Tijdwet. Dan wordt het nog vreemder als de vader van Isaac plotseling verdwijnt. En niemand weet waar hij gebleven is.. Terwijl er volop onderzoek gedaan wordt naar de verdwijning van zijn vader verblijft hij bij “oom Sol” en zijn dochter Hattie. Er was Isaac al iets vreemds opgevallen aan het gevallen zakhorloge van zijn vader.. het stond stil op de tijd dat zijn vader verdwenen is. Later ziet Hattie dat de datum echter niet klopt. Op het moment dat hij thuis spullen gaat halen om nog een aantal dagen bij oom Sol te blijven merkt hij dat er iemand in huis is geweest aangezien zijn kleding netjes ligt en zijn bed is opgemaakt. Om het nog vreemder te maken heeft zijn vader een notitieboek met onder andere geheimschrift en vindt hij een zwarte envelop met een of andere raadselachtige tekst. Terwijl de discussies rondom het nieuwe wetsvoorstel met betrekking tot de nieuwe tijd hoog oplopen besluiten Hattie en Isaac zelf op onderzoek uit te gaan om er achter te komen waar de vader van Isaac bij betrokken was. Dit gaat echter niet zonder slag of stoot. Terwijl zij in een achtbaan van raadsels en puzzels zitten worden ze door iemand op de hielen gezeten. Wat is er toch allemaal aan de hand? Zouden Hattie en Isaac het mysterie op kunnen lossen?

Het uurwerkmysterie is onder andere te koop bij kinderboeken.nl.

Auteur: Sam Sedgman

Illustraties: Stephanie Shafer

ISBN: 9789464530896

Uitgeverij: Condor

* Voor het schrijven van dit artikel hebben we een recensie-exemplaar ontvangen *

Plaats een reactie