Recensie “Groot verdwijnboek”

Linda~ We leven tegenwoordig in een drukke maatschappij waarin we van alles moeten. Natuurlijk, je hebt een baan, je bent ouder of hebt andere verplichtingen waar je aan moet voldoen. Dat snappen we volledig en dat bedoel ik niet. Naast al deze verplichtingen lijkt het of we onszelf maar ook elkaar nog eens extra druk opleggen. We willen naast onze verplichtingen bijvoorbeeld sporten, dagjes uit en laten we vooral de sociale verplichtingen niet vergeten. Het is heel prettig om met je vrienden af te spreken maar niet wanneer het een “moetje” dreigt te worden. Het lijkt soms namelijk of we niet altijd meer kunnen genieten van de kleine dingen in het leven. Als we niet opletten is dat meteen iets wat we onze kinderen aanleren en daar zouden we voor moeten waken met z’n allen. Niets is heerlijker om soms even een pas op de plaats te doen en te gaan zitten om een moment voor onszelf te nemen. Dat kan zo makkelijk door bijvoorbeeld een boek te lezen. Juist dan neem je een moment van rust en als je een goed boek hebt kun je zelfs even ontsnappen naar een andere wereld. Hoewel wij regelmatig de meest uiteenlopende boeken krijgen zit er soms een heel bijzonder exemplaar tussen en vandaag laat ik weer zo’n pareltje zien.

Groot verdwijnboek

Dit boek bewijst dat het niet erg is om anders te zijn en staat vol avontuur. Elsie is een meisje dat volledig buiten de klas valt. Ze heeft 1 vriend in de klas, Bilal, maar dat was het dan. Het helpt ook niet echt dat ze bij haar oma woont die op z’n zachtst gezegd zeer bijzonder is. Oma doet nu eenmaal alles op geheel eigen, aparte manier. De klas van Elsie krijgt tot grote opluchting van Elsie een nieuwe leraar, meester Hugo. Hij is dol op geschiedenis en vertelt er graag verhalen over tot grote ergernis van de directeur Meneer Muistra. Hij vindt dat het draait om dingen die er toe doen en daar hoort geschiedenis niet bij. Dat is geweest en daar verander je helemaal niets meer aan. Toch kan meester Hugo het niet laten om te vertellen over de tijd van Hugo de Groot en zijn ontsnappingspoging uit Slot Loevestein. Dan krijgt de klas een bijzondere opdracht want ze moeten een boekendoos maken. Ze gaan aan de slag met een schoendoos en verzamelen daarin 3 items die te maken hebben met het boek dat zij gekozen hebben om te lezen. Hoewel Bilal kiest voor het boek De Heksen (deze heeft hij al een aantal keer gelezen dus dat is makkelijk) gebeurt er bij Elsie iets vreemds. Het is niet dat Elsie een boek kiest maar een boek lijkt haar te kiezen. Steeds wanneer ze in het boek aan het lezen is gebeurt er iets bijzonders.. ze krijgt het warm en koud en ritselen de bladzijden.. en dan komt ze aan in de tijd van Hugo de Groot. Om het nog sterker te vertellen.. ze komt aan op het moment dat Hugo de Groot wil gaan ontsnappen uit Slot Loevestein maar daar heeft hij hulp bij nodig. Hij kent immers zijn eigen ontsnappingsverhaal nog niet. Zal het Elsie lukken om Hugo de Groot te helpen om te ontsnappen? Het verhaal spannend van het begin tot het einde maar zeker tegen het einde wil je het boek in 1 keer uitlezen. Dat maakt dat ik het boek zeker kan aanraden om eens lekker mee te gaan zitten als je even wil ontsnappen uit de drukte van nu.

Het groot verdwijnboek is onder andere te koop bij kinderboeken.nl.

Auteur: Maarten Kuipers

Illustraties: Emanuel Wiemans