Mam, hoe lang duurt het nog?

Linda~ Ik geloof dat iedereen van ons deze vraag al meer dan eens gehoord heeft van de kinderen. Het is een vraag die gedurende de dag steeds terug komt en dat is ook logisch. Vooral jonge kinderen hebben nog geen besef van tijd en sommige kinderen kunnen daar zelfs erg onrustig van worden. Zelf merkte ik dat onze tweeling al een poosje meer wilde weten over tijd en dus waren we vorig jaar al gestart met de klok door middel van het benoemen van de hele uren. Later voegden we daar de halve uren aan toe en dat ging ze allemaal prima af. Steeds vaker probeerden ze zelf de klok te kijken en wat we geoefend hadden ging goed. Echter bleef tijd een rol spelen bij hun vragen en dan vooral over hoe lang het nog duurde voor we bijvoorbeeld de deur uit zouden gaan of hoe lang ze nog met een activiteit bezig waren.

Om de kinderen een houvast te geven met betrekking tot tijd ging ik op zoek naar iets waarmee ik ze duidelijk kon laten zien hoe lang iets nog duurde. Bij Educratief vond ik iets waarvan ik dacht dat het wel eens een uitkomst kon zijn. Zo vond ik op hun website de Time Tracker Mini en meteen werd ik enthousiast. Deze timer heeft namelijk iets bijzonders: je kunt de tijd instellen op twee manieren. Als eerst kun je de tijd instellen die je wilt om een alarm af te laten lopen. Daarnaast kun je er voor kiezen om nog een extra alarm in te stellen en wij hebben gemerkt dat dat ideaal is en wel vanwege de volgende reden. Vooral Lucas heeft er een handje van om te vragen of de tijd al bijna voorbij is en dat is reden genoeg om dit extra alarm dus eens goed uit te proberen.

We gingen begin december gezellig samen pepernoten bakken en daarvoor heb je een wekker nodig. Maar wat zegt zo’n wekker eigenlijk voor kinderen? De pepernoten moesten tien minuten in de oven en dus kregen we meteen de vraag: “Duurt dat lang?” Ik heb met ze afgesproken dat we het tweede alarm zouden zetten op de helft van de baktijd. Als eerste draaide ik de groene ring op tien minuten voor het alarm, vervolgens draaide ik de gele ring op vijf minuten zodat er een kort signaal klinkt zodra de baktijd er voor de helft op zit. Om te bevestigen duw ik op de startknop waarna de koepel van de timer groen wordt. Precies zoals het hoort klinkt er na vijf minuten een signaal en springt het lampje op oranje. Lucas en Eva hebben meteen al door dat de baktijd er voor de helft op zit. Vijf minuten later klinkt er een duidelijk alarm en wordt het lampje rood. Wat een verschil was dat: geen enkele keer hebben we de vraag gekregen wanneer de tijd om was of de vraag”duurt het nog lang?”.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vantevoren niet het idee had dat deze kleine timer zoveel verschil kon maken. Eva vond het wel interessant maar we merkten dat vooral Lucas hier heel veel duidelijkheid van kreeg. Later hebben we de timer ook nog gebruikt voor activiteiten zoals knutselen en oefeningen met betrekking tot schrijven, puzzelen en andere educatieve spellen. Deze Time Tracker is niet alleen ideaal voor onze kinderen maar denk bijvoorbeeld ook eens aan kinderen met een vorm van autisme of met een verstandelijke beperking. Voor hen is tijd een groot raadsel wat vaak weer zorgt voor frustraties met alle gevolgen van dien. Kinderen willen heel graag weten waar ze aan toe zijn. Deze tracker kan je veel ellende besparen in bijvoorbeeld de volgende situaties:

  • Over … minuten gaan we naar huis/buiten/bestemming
  • We gaan … minuten puzzelen/kleuren/bouwen
  • De rit naar (bestemming) duurt … minuten
  • Het eten is over … minuten klaar

Onze mening

Dankzij deze handige Time Tracker is er hier in huis meer duidelijkheid gekomen over tijd. We kunnen aangeven hoe lang iets duurt en de kinderen weten waar ze aan toe zijn. Het grote voordeel vind ik dat het apparaatje heel makkelijk is in gebruik en het formaat van de Time Tracker. Op deze manier past hij makkelijk in mijn tas als we een langere autorit hebben, hoewel onze kinderen zich in de auto gelukkig niet vervelen. Maar ook als we een weekend weg gaan kunnen we het makkelijk meenemen om zo ook daar te werken aan de tijd. Wij vinden de Time Tracker Mini dus zeker een aanwinst en kunnen het iedereen aanraden om ook een hoop rust en duidelijkheid te creëren.

48419574_762230804138395_4582808659783843840_n.jpg

Naast deze tracker heeft Educratief nog een aantal andere handige timers in hun assortiment om zo kinderen wegwijs te maken met tijd. Behalve timers kun je voor nog veel meer handige items terecht bij Educratief zoals bijvoorbeeld dit herbruikbare beloningsbord. Dit is een absolute aanrader als je naar een bepaald doel toe wilt werken zoals zindelijkheid, goed slapen, een bord leeg eten of welk doel je maar wilt bereiken samen met je kind. Om te zien wat Educratief voor jou kan betekenen raad ik je aan om een kijkje te nemen op de website van Educratief.

* Voor het schrijven van dit artikel hebben we een review-exemplaar ontvangen *

educratief_nl.png

Plaats een reactie