Recensie “Met drie in de klas”

Linda~ Wederom dacht ik dat ik allerlei soort boeken in mijn handen gehad te hebben maar niets is minder waar. Tot nu toe hebben we veel plezier beleefd aan zoekboeken, voorleesboeken, (zelf)leesboeken, pop-up-boeken, boeken die licht geven in het donker en zelfs boeken waar je een 3D-bril voor nodig had. Oke ik moet toegeven dat het boek met de 3D-bril wel erg bijzonder was want er zaten ook geuren in en dat was toch niet altijd een voordeel zullen we maar zeggen. Hoewel de ene geur een heel stuk frisser was dan de andere. Toch kregen we dit keer weer een verrassing in de brievenbus want we kregen een AVI-groeiboek binnen. Ik moest er toch even over na denken wat dat dan was maar dat bleek al snel duidelijk te worden. Vooral in deze tijd dat we nog altijd veel thuis zitten komt dit boek als geroepen. Dit boek groeit namelijk met het leesniveau van het kind mee en daarom is het zo ideaal. Ik zou willen dat er meer van dit soort boeken zijn want Eva en Lucas vinden het geweldig om te lezen.

Met drie in de klas

Zodra het boek binnen komt en Eva het ziet zegt ze meteen: “Dat is wel een heel dik boek he mama, ik denk niet dat ik dat uit kan lezen”. Toch gaat ze aan het boek beginnen en aangezien ze in groep 4 zitten zijn de eerste bladzijden appeltje-eitje voor ze. Het boek begint namelijk met AVIstart en dat is echt voor de beginnende lezer. Op die bladzijden beginnen de kinderen met wat eenvoudige woordjes om ze te leren herkennen en vervolgens te lezen. Daarna volgt AVIM3 waarbij de kinderen al wat zinnen gaan lezen. De kinderen kunnen hier al een verhaal lezen en de avonturen volgen van de vriendjes Lan, Rik en Mo. Niet alleen wonnen zij in dezelfde omgeving maar ook zitten zij gezellig bij elkaar in de klas. Met dit boek leren de kinderen stap voor stap lezen waarbij het leesniveau steeds een stapje omhoog gaat volgens de oude en nieuwe AVI-telling. Eva is in een mum van tijd razend enthousiast over het boek en wil zelfs langer lezen dan het kwartiertje per dag wat we aanhouden. Dat kunnen we dus alleen maar stimuleren. De AVI niveaus lopen van AVIstart tot AVIM5 dus de kinderen kunnen voorlopig vooruit met dit boek. Steeds wanneer Eva gelezen heeft vertelt ze mij en Lucas enthousiast over wat de drie vrienden nu weer beleefd hebben. Persoonlijk vind ik het erg leuk om te lezen dat de 3 vrienden en hun klasgenootjes totaal verschillend zijn zoals je altijd in elke klas wel ziet. Naast de verhaaltjes vind je nog meer extra’s terug in het boek zoals grappige puzzels en raadsels, weetjes en recepten. Eva pakt het boek er nog altijd regelmatig bij, ook wanneer ze voor gaat lezen aan nichtje Tess en neefje Sem. Naast de verhalen zijn de prachtige illustraties in het boek een lust voor het oog. Lucas en Eva kijken er graag naar en dat snap ik volledig.

Met drie in de klas is onder andere te koop bij Ako

Auteur: Hilde E. Gerard

Illustraties: Julie van Hove