Recensie “Pingwing”

Linda~ Op het moment dat ik deze recensie schrijf ben ik druk bezig met de voorbereidingen van het scoutingkamp van onze tweeling. Het is de eerste keer dat ze een aantal dagen ergens gaan logeren en het is niet eens naast de deur. Het scoutingkamp zal plaatsvinden op 2 uur rijden vanaf ons thuis dus ik vind het best spannend. De kinderen hebben er ontzettend veel zin in maar vinden het tegelijk ook een beetje spannend. Nu moet je weten dat ik zelf altijd best wel last heb gehad van heimwee. Het is niet zo dat ik er voor thuis bleef maar mijn gedachten vlogen dan regelmatig naar huis. Op vakantie gaan vond ik heerlijk maar de dagen ervoor kreeg ik dan al wat last van spanning tot ik eenmaal op de plaats van bestemming was aangekomen. En hoe typisch ook, hoe lang we ergens bleven, de dag ervoor wilde ik altijd het liefst naar huis. De kinderen hebben al wel bij mijn zus gelogeerd en een proefovernachting bij de scouting en dat ging verder prima. Toch merken we dat Eva er minder moeite mee heeft dan Lucas. Lucas lijkt wat dat betreft iets meer op mij en mist ons dan toch een beetje dus we gaan zien hoe het straks op kamp gaat verlopen. Stiekem zijn er veel kinderen die ontzettend veel zin hebben in de vakantie, kampen en logeerpartijtjes maar toch een beetje heimwee hebben naar huis. En zo is dat ook bij de kleine eigenwijze pinguïn in dit boek.

Pingwing

Schrijver Rick Meijer is voor ons geen onbekende aangezien hij een oud-collega is van mijn man. Het was dan ook bijzonder dat onze paden elkaar kruisten op het moment dat we zijn eerste boek ‘Ik ben echt niet bang’ mochten recenseren. We hebben dat boek zo vaak gelezen aangezien de kinderen er geen genoeg van kregen. Dit keer is Rick terug met een boek om in je hart te sluiten. Het verhaal gaat over de kleine Pingwing die op de Zuidpool woont. Pingwing vindt het echter maar saai en besluit de kans van zijn leven te grijpen door op vakantie te gaan naar het zonnige zuiden. Voor hij vertrekt spreekt hij af dat hij elke avond zal videobellen met zijn ouders om te laten weten hoe het gaat. In het boek zie je hoeveel plezier hij heeft en welke geweldige avonturen de kleine Pingwing beleeft. Zijn ouders horen de verhalen aan maar zien ook iets anders.. is Pingwing wel echt gelukkig daar op vakantie of heeft hij net als veel kinderen last van heimwee? Zonder dat hij het zelf verwachtte had Pingwing inderdaad last van heimwee. Het boek vertelt het hartverwarmende verhaal over een dappere kleine avonturier en neefje Sem kan geen genoeg krijgen van het boek. De prachtige illustraties zijn kleurrijk en nemen je bijna zelf mee op avontuur. Elke keer wanneer je het boek doorbladert vallen je nieuwe dingen op. Wat dacht je van de meeuw die stiekem mee gaat met het vliegtuig, of de flamingo die overal een slaatje uit probeert te slaan? Er waren zelfs dingen die me eerder niet opvielen maar waar Rick me op wees. Voordat de kleine Pingwing vertrekt ziet de Zuidpool er maar grauw en troosteloos uit terwijl dat de Zuidpool er heel warm uitziet op het moment dat hij weer thuiskomt. Zo zie je maar dat op vakantie gaan fijn is maar thuis komen het allerfijnst is. Overigens bevat het boek een leuke verrassing die ik natuurlijk niet ga verklappen.

Pingwing is onder andere te koop bij Kinderboeken.nl.

Auteur: Rick Meijer

Illustrator: Jade van der Zalm