Recensie “Vier feest met de draak”

Linda~ Kunnen jullie je dat ene leuke boek over draak nog herinneren, Sttt, de draak slaapt!? Dat was wel zo’n groot succes hier in huis en ook bij vriendjes en vriendinnetjes van de tweeling. Boeken over draken doen het over het algemeen altijd wel goed maar zodra het interactieve boeken worden zijn ze een schot in de roos. Voorlezen vind ik erg belangrijk en daarnaast ook leuk om te doen. Op de momenten dat het nog mocht heb ik op school geholpen tijdens het lezen. Het zijn die kleine momenten die toch een groot verschil maken. Vooral op de momenten dat het nu niet mag merk je dat de kinderen dat missen. Ik merk dat het ook voor ouders soms heel lastig is om boeken te kiezen die interessant zijn, zowel om voor te lezen als om zelf te lezen voor de kinderen. Laatst hoorde ik iemand die vertelde dat ze naar aanleiding van onze recensies al een aantal boeken had gekocht en dat deze een succes waren. Dat vind ik dan weer zo leuk om te horen want daar groei je toch van. Hoewel het vorige boek Sttt, de draak slaapt! al ontzettend leuk was is het volgende boek er echt een om van te houden.

Vier feest met de draak

Dit boek is vanaf het begin al hartverwarmend vanwege het korte berichtje vooraan in het boek. De liefde spat er vanaf en ik krijg spontaan een warm gevoel. Als dat de voorbode is van het boek keur ik hem meteen goed. De illustraties zijn meteen weer geweldig om te zien en het verhaal is erg leuk. In het boek staat vriendschap centraal en wat vriendschap inhoudt. Draak is namelijk dol op al haar vrienden. Maar helaas is draak niet zo vrolijk als anders, wat is er gebeurd? Het leukste feest van het jaar staat voor de deur: het jaarlijkse Vriendschapsfestival staat op het punt om te beginnen. Alleen zijn al haar vrienden nergens te bekennen. Stuk voor stuk hebben ze wel iets te doen en dus dreigt het hele festival in het water te vallen. Draak voelt zich niet fijn en erg ongelukkig. Samen gaan we proberen om draak op te vrolijken en af te koelen. Het boek is niet alleen erg interactief net als het vorige boek, het is ook multifunctioneel inzetbaar. In het boek gaat het namelijk over de emoties verdrietig en boos zijn en hoe je daar vanaf kunt komen. Er worden verschillende manieren besproken waarop kinderen zelf mee kunnen doen om weer rustig en vrolijk te worden. Daarnaast is dit boek perfect te gebruiken als kinderen gaan leren tellen dus dit boek gaat straks gezellig mee naar nichtje Tess aangezien zij druk bezig is met de cijfers. Tot slot worden de kinderen uitgedaagd om te bewegen zoals springen, stampen en dansen. Ook het maken van muziek behoort te een van de leuke activiteiten in dit boek. Dat maakt dat de boeken Sttt, de draak slaapt! en Vier feest met de draak niet alleen perfect zijn voor thuis maar voor iedereen die werkt met kinderen zoals een school, gastouder, kinderopvang en ga zo maar door. Dit boek is daarom een hele goede cadeautip waar je zeker weer mee gaat scoren bij de ontvanger.

Vier feest met de draak is onder andere te koop bij Boekenwereld

Auteur: Bianca Schulze

ISBN: 9789045326283