Recensie “Films die nergens draaien”

Linda~ De afgelopen week is het een aantal keer heerlijk weer geweest om met een boek buiten in de tuin te zitten. Hoewel het dan misschien een beetje aan de frisse kant was genoot ik toch nog van het zonnetje op mijn gezicht. Dan maar met een jas aan maar het was zonde om met dat mooie weer binnen te gaan zitten. Daarnaast is het gezond om regelmatig buiten in het zonnetje te zitten om nog wat laatste beetjes vitamine D op te doen. Als je dan nog eens getrakteerd wordt op een prachtig boek kun je spreken van een geluksmomentje. Zo zie ik dat tenminste want ik geniet sinds mijn ziek zijn van de kleine dingen in het leven. Vooral van het zonnetje op mijn gezicht in het voor- en het najaar kan ik helemaal happy worden. Naast boeken voor volwassenen recenseer ik prentenboeken maar ook jeugdboeken. Vandaag laat ik een boek zien dat diepe indruk op me gemaakt heeft en dat ik maar met moeite weg kon leggen. Het is een boek waar ook Eva zich helemaal in kan verliezen en dat snap ik volledig.

Films die nergens draaien

Enige tijd geleden kreeg ik een persbericht en na het lezen van een korte introductie over het boek wist ik het zeker: dit boek wilde ik heel graag lezen. Het boek is de winnaar van de Gouden Griffel van 2022 dus ik had hele hoge verwachtingen van het boek. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: deze verwachtingen zijn echt waar gemaakt. Het kostte me heel veel moeite om het boek niet in 1 keer uit te lezen. Het is natuurlijk dat ik daar de tijd niet voor had want het had zo maar gekund. Het boek bleef me vast houden en ik wilde alleen maar weten hoe het verder zou gaan. Het verhaal is op zo’n manier geschreven dat het bijna lijkt alsof je er zelf bij bent. Cato is een beetje een buitenbeentje omdat ze anders is dan de rest. Haar moeder is overleden op het moment dat zij geboren werd en dat neemt ze zichzelf nog regelmatig kwalijk. Ze is opgegroeid met haar vader die net zo goed tot het interieur had kunnen behoren en de bemoeizuchtige buurvrouw Cornelia. Hoe zij zich in het leven van haar en haar vader heeft gevlochten is Cato nog altijd een raadsel maar ze is er nu eenmaal. Op een dag vindt Cato een geheimzinnig kaartje van de bioscoop van ene mevrouw Mevrouw Kano. De bioscoop lijkt gesloten maar als Cato via een achteringang een kijkje gaat nemen blijkt dat deze weer open gaat en dat er iets heel vreemds mee aan de hand is. Het begrip ‘films die nergens draaien’ krijgt ineens een hele andere betekenis als Cato meegesleept wordt in een avontuur waarbij ze op zoek gaat naar haar moeder. Ze gaat op reis door de tijd en door allerlei herinneringen waarbij het soms erg aangrijpend is. Het is een prachtig boek om te lezen en een verhaal om in je hart te sluiten. Zal het Cato lukken om antwoorden te krijgen op al haar vragen? Uiteindelijk komt Cato voor een keuze te staan die zowel haar leven als dat van haar vader voor altijd zal veranderen. Welke keuze gaat ze maken?

Films die nergens draaien is onder andere te koop bij kinderboeken.nl.

Auteur: Yorick Goldewijk

Illustraties: Yvonne Lacet