Recensie “Gouden lijntjes tekenboek”

Linda~ Hoewel ik erg veel boeken binnen krijg en lezen vaak ontspannend is geldt dat hier aan het einde van het jaar soms wat minder. Aan het einde van het jaar komen er namelijk heel veel boeken binnen die een super leuke cadeautip zijn voor de feestdagen. Daarnaast is het in de herfst en de winter vaak heerlijk weer om lekker met een boek op de bank te kruipen. En hoewel ik het ene boek na het andere kan verslinden is dat niet altijd even handig wanneer je boekrecensies schrijft. Nou ja, dat vind ik persoonlijk dan. Sommige boeken zijn zo mooi of aangrijpend dat ze je nog een tijdje bezig houden. Dat maakt het dan niet altijd even makkelijk om meteen over te schakelen naar het volgende boek. Juist daarom vind ik het zo belangrijk om te zorgen voor ontspanning in andere vormen. Iets wat ik al graag doe sinds ik klein ben is tekenen. het enige verschil met “vruuger” is dat ik het tekenen toen makkelijker vond lijkt het. Dat is het natuurlijk niet want het verschil met tegenwoordig is dat ik veel te veel na denk, en dat kost tijd. Daarnaast lijkt het wel of we alles tegenwoordig perfect willen doen en dat hoeft helemaal niet want daardoor zou tekenen juist weer niet ontspannend zijn. Zoals je ziet heb ik door de jaren heen de nodige excuses verzameld die me soms tegenhouden om te tekenen. Gelukkig is daar Anne Jorinde Kuiper van Gouden Lijntjes om me een denkbeeldige trap onder m’n kont te geven of beter gezegd.. een zetje in de goede richting. Het volgende boek is een absolute musthave en laat zien dat iedereen kan tekenen. Als je maar de juiste handvaten hebt.

Gouden lijntjes tekenboek

Dit boek stond al een hele tijd om m’n wensenlijst en het werd me ook niet makkelijk gemaakt aangezien ik Gouden Lijntjes volgde via Instagram. Het boek is perfect voor iedereen die net als ik talloze excuses heeft om niet te kunnen tekenen. De lay-out van het boek is geweldig om te zien en maakt dat je al niet kunt wachten om aan de slag te gaan dus dat is een goed teken. De vrolijke kleuren spatten uit het boek maar zijn wel zo gekozen dat het geen drukke, bonte kermis is geworden maar prachtig om te zien. In de inhoudsopgave kun je meteen zien wat je probleem is en naar wel hoofdstuk je daarvoor kunt gaan. In de inleiding legt ze uit hoe ze tot dit boek gekomen is en waarom ze niet verwacht had dat dit ooit haar carrière zou worden. Je krijgt uitleg over hoe je het boek het beste kunt gaan gebruiken en dat je vooral lief voor jezelf moet zijn. Het meest briljante in dit boek vind ik nog wel de flowchart ofwel het smoezenoverzicht. Je kunt dankzij dit overzicht een gesprek met jezelf aan gaan en uiteindelijk blijkt wel dat je gewoon de tijd kunt maken om even te tekenen. Natuurlijk kun je niet beginnen zonder uitleg over materialen en dus vind je handige pagina’s met uitleg en inspiratie voor de verschillende materialen waar je mee kunt gaan werken. Vervolgens staat het boek vol met 12 verschillende hoofdstukken waarin steeds een andere smoes als het ware onderuit gehaald wordt. De meest voorkomende smoes is “Ik heb geen tijd” en dus is dat meteen het eerste hoofdstuk in het boek. Dankzij verschillende opdrachten heb ik geleerd dat je helemaal niet veel tijd nodig hebt om te tekenen en dat je dat dus op elk moment van de dag even in kunt plannen of toe kunt voegen aan je routine zoals bijvoorbeeld tijdens je kop thee van de dag. Die zag je niet aankomen he? Ik ook niet dus. In het boek vind je een opdracht genaamd ‘Technisch onderzoek’ en dat is denk ik een van mijn favoriete opdrachten. Hiermee ben ik aan de slag gegaan met verschillende materialen en daardoor heb ik niet alleen m’n materialen beter leren kennen maar ook verrassende combinaties ontdekt. Mede dankzij dit boek leerde ik dat mijn “zwakte” vooral het gebrek aan inspiratie was maar dat probleem is inmiddels opgelost mede door een handig overzicht met inspirerende onderwerpen. Het boek staat vol QR-codes die je kunt scannen voor zoveel leuke extra’s die me weer extra blij maken. Tevens leerde ik dankzij het boek dat ik de inspiratie zeker ook dichterbij kan zoeken, bijvoorbeeld in de dingen om me heen en zelfs voor m’n neus. Als je dat eenmaal door hebt wordt tekenen echt een feestje. Dankzij het boek heb je overigens ook toegang tot allerlei extra’s die zeker de moeite waard zijn. De recensie wordt alweer langer dan ik eigenlijk gepland had omdat er ook zoveel gaafs over het boek te vertellen valt. Het boek is zeker een aanrader om dit najaar mee aan de slag te gaan en zeker een origineel cadeau waar je 100% mee gaat scoren deze feestdagen. Kortom, wij zijn groot fan en helemaal happy met dit geweldige boek.

Gouden lijntjes tekenboek is onder andere te koop bij Bruna

Auteur: Anne Jorinde Kuiper

ISBN: 9789045328591

Uitgeverij: MUS

* Voor het schrijven van dit artikel hebben we een recensie-exemplaar ontvangen *

Plaats een reactie