Recensie “Vleugels van vuur – De drakenprofetie”

Linda~ Nu Lucas en Eva steeds beter gaan lezen komen we toch in een andere categorie boeken terecht. Leesboeken hadden we natuurlijk al wat langer in huis maar het leesniveau gaat steeds verder omhoog. Het grappige is dat je dat ook merkt bij het schrijven van de recensies. Waar je eerst een boek een paar keer voorlas in een half uur tijd waarna je de recensie kon schrijven zijn we nu echt aan het werk om de boeken te lezen. Er zijn boeken bij waar je je helemaal in kunt verliezen en er zijn boeken waar je eerst wat moeite voor moet doen om in het verhaal te komen. Het grote voordeel voor Lucas en Eva is dat we steeds leuke nieuwe boeken hebben. Het voordeel voor vriendjes en klasgenootjes is dat ook zij de kans hebben om boeken te lenen zonder dat ze er steeds voor naar de bibliotheek moeten. Laatst heb ik weer een hele stapel prentenboeken uitgezocht en meegegeven voor ons neefje en nichtje. Daar zijn de kinderen inmiddels helemaal uitgegroeid dus dan maak ik er liever anderen blij mee. Sem kon al niet wachten tot hij thuis was hoewel hij de boeken ook hier nog gewoon kon kijken maar dat was hij vergeten. We krijgen momenteel voornamelijk leesboeken binnen en vandaag heb ik een bijzonder exemplaar om te laten zien.

Vleugels van vuur – De drakenprofetie

Dit boek is het eerste deel van een internationale hitserie en is een aanrader voor alle kinderen die dol zijn op fantasyboeken, boeken vol avontuur, actie en draken. Het tweede deel, De verloren erfgenaam, komt in het voorjaar uit dus daar zijn we heel benieuwd naar. Dat de serie een groot succes is blijkt wel uit de cijfers want het boek verschijnt in 23 landen, 9 miljoen exemplaren zijn wereldwijd in druk en alleen al in de Verenigde Staten zijn meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht. Verder heeft het boek wel 73 weken in de New York Times bestsellerlijst gestaan. Om eerlijk te zijn kostte het me in het begin wat moeite om in het verhaal te komen. Of het lag aan de drukke periode of aan het verhaal zelf laten we even in het midden want dat valt niet met zekerheid te zeggen. Op het moment dat ik wel in het verhaal zat las ik het boek vol spanning en was ik erg benieuwd naar hoe het verder zou gaan. Het boek vertelt het verhaal over 7 drakenstammen die al generaties lang in een oorlog die maar niet op lijkt te houden. Er is een drakenprofetie waarbij alle hoop ligt bij de 5 drakenjongen uit dit verhaal. Helaas gaat niet alles volgens plan maar de bedoeling is dat deze drakenjongen er voor gaan zorgen dat er vrede komt. In het boek worden de 5 drakenjongen uitgebreid beschreven en elk jong heeft zo z’n eigen kwaliteiten. Klei is misschien niet de sterkste van het stel maar blijkt een ware held te zijn en zijn vrienden te willen redden. De drakenjongen worden al die tijd vastgehouden in een grot en hebben het daglicht nog nooit gezien. Zodra het leven van een van de drakenjongen op het spel staat wordt het tijd om het ontsnappingsplan dat ze hebben bedacht uit te gaan voeren. Ondanks de ietwat moeilijkere start van het boek leest het daarna best prettig weg.

Vleugels van vuur – De drakenprofetie is onder andere te koop bij Bruna.

Auteur: Tui T. Sutherland

ISBN: 9789025775483