Plastic Free July 2019

Linda~ Vorig jaar lieten we jullie al voor de eerste keer kennis maken met Plastic Free July. Helaas waren we zelf toen een beetje aan de late kant omdat we er zelf natuurlijk ook nog nooit van gehoord hadden. We waren nog niet zo slecht bezig met lief zijn voor het milieu maar Plastic Free July heeft ons toch wel in doen zien dat het echt anders kan. Naar aanleiding daarvan zijn we hard aan de slag te gaan om onze afvalbergen nog meer te verkleinen en duurzamer aan de slag te gaan. Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben want zoals jullie door het jaar heen hebben kunnen lezen hebben we heel wat duurzame producten uitgeprobeerd en aan onze levensstijl toegevoegd.

Drinken

Het belangrijkste verschil dat we gemaakt hebben zowel voor het milieu als voor onze gezondheid is op het gebied van drinken. Waar we voorheen gebruik maakten van wegwerpflesjes water hebben we nu standaard twee Doppers gevuld in de koelkast liggen. Zodra we op pad gaan kunnen we dus eenvoudig een Dopper in de tas doen. Ook voor de tweeling hebben we twee herbruikbare drinkbekers die ideaal zijn om mee naar school te nemen. Voor de momenten dat ik graag warm drinken mee wil nemen in de winter heb ik een prachtige Flaske thermosfles die mijn drinken zowel 24 uur koud als 12 uur warm houdt. En dankzij het handige formaat van 260 ml past deze in bijna elke handtas dus heb ik geen excuus meer om voldoende te drinken op een dag. Aangezien ik een fan ben van koffie en thee en deze ook wel eens mee zou willen nemen heb ik een duurzame koffiebeker waarmee ik mijn dag zeker goed start, zelfs als ik onderweg ben. Omdat wij graag deze duurzame levensstijl delen kreeg de juf van Lucas en Eva dit jaar een duurzame drinkfles zodat zij voldoende drinkt als zij een hele dag voor de klas staat of als ze lekker gaat sporten. Voor de kleintjes maken we het verschil door gebruik te maken van herbruikbare rietjes in plaats van de wegwerprietjes die je ziet. Ook de herbruikbare rietjes zijn verkrijgbaar in allerlei vrolijke kleuren.

Eten

Naast drinken is eten natuurlijk ook heel erg belangrijk en ook daar hebben we verschil gemaakt. We hebben daarvoor verschillende dingen uitgeprobeerd zoals de vrolijke lunchzakjes waarin je zowel je brood kunt doen als lekkere snacks. Voor we gingen testen waren we erg nieuwsgierig maar het is erg ideaal en het vermindert natuurlijk een hele berg plastic zakjes dus dat heb je er al mee gewonnen. Hoewel deze zakjes voor de kinderen ook erg leuk zijn besloten we toch een beetje op safe te spelen en te voorkomen dat alles op school of in een tas geplet zou worden. Het zijn immers nog kleuters en dus kozen we voor een vrolijke set lunchbakjes. Deze bakjes kunnen ze mee naar school nemen maar we nemen ze net zo vlot mee tijdens een dagje uit.

Overig

Natuurlijk valt er nog veel meer te veranderen want nog altijd neem ik mijn opvouwbare tas overal mee naartoe om zo een berg plastic tasjes uit te sparen. Ook wanneer ik boodschappen ga doen zorg ik altijd voor mijn eigen boodschappentassen. Het is een kleine moeite en het maakt een groot verschil, zowel voor het milieu als uiteindelijk voor je portemonnee. Maar waar ik als blogger zijnde het grootste verschil mee denk te maken is toch met mijn Correctbook. Dankzij dit handige notitieboek kan ik altijd en overal mijn ideeen opschrijven en heb ik ze uitgewerkt of ben ik er klaar mee veeg ik ze weer uit. Geen papierverspilling meer, alleen mijn Correctbook waarmee je tegelijk nog eens een heel goed doel steunt. Correctbook heeft zich een prachtig maar zeker haalbaar doel gesteld waar we allemaal aan mee kunnen helpen. Zij hebben als doel om de komende 5 jaar 1 miljoen kinderen te voorzien van een Correctbook en jij kan daaraan meehelpen. Door een Correctbook aan te schaffen geef je namelijk een kind de kans op eenzelfde schrijfervaring met Correctbook. En wist je dat ze 10 tot 25% van de omzet doneren, dit in samenwerking met Stichting Kwasa en Stichting Rhiza? Niet alleen wij maar ook onze kinderen zijn heel duurzaam bezig want de kleine Sem bouwt namelijk met de duurzame blokken van BiOBUDDi en Lucas, Eva en Tess knutselen gezellig met de bouwpakketten van Re-Cycle-Me. Deze laatste heeft overigens de meest uiteenlopende pakketten om de mooiste creaties te maken voor elk seizoen met spullen die iedereen in huis heeft. En wat je niet in huis hebt zit gewoon in het pakket, ideaal of niet?

Volgens mij heb ik jullie inmiddels heel wat tips gegeven waardoor ook jij aan de slag kunt met kleine veranderingen die een groot verschil maken. Ben jij al duurzaam bezig of heb je nog tips voor ons en de andere lezers? Schrijf ze gerust hieronder zodat we allemaal samen aan de slag kunnen om van Plastic Free July een groot succes te maken.

naamloos

1 thoughts on “Plastic Free July 2019

  1. Pingback: Duurzaam schrijven met een missie dankzij Bambook | Lifestyle Mommy's

Plaats een reactie